Hans Alders wijst aanschuiven Provincie Zuid Holland aan Alderstafel af
STREEK – Enkele maanden geleden, op 1 oktober 2008, heeft de Alderstafel voorstellen gedaan aan het Kabinet om de geluidsoverlast van Schiphol te beperken. Een van deze voorstellen behelsde de zogeheten Spykerboorroute. De voorzitter van deze Alderstafel, Hans Alders, werd dinsdag 3 maart warm ontvangen in Oegstgeest. Het nieuws dat hij bracht, was minder opwekkend: de Kaagbaan wordt de meest gebruikte start- en landingsbaan van Schiphol. Hierdoor zal de geluidsoverlast boven Leiden en omstreken toenemen.
Op deze avond was een heel scala aan bestuurders vertegenwoordigd, waaronder het college van Oegstgeest, verschillende raadsleden uit Leiden en Erik van Heijningen, gedeputeerde van de Provincie Zuid-Holland. Deze laatste opende de bijeenkomst: “Vanavond zijn de bestuurders aan de orde, maar op een later tijdstip komen ook de bewoners aan bod. Centraal in het onderzoek staat enerzijds het beschermen van het belang van Schiphol, maar anderzijds dat Schiphol goed inpast in de leefomgeving. Ook is er de vraag of Van Heijningen namens Zuid-Holland aan de Alderstafel kan zitten.”
Hans Alders vertelde vervolgens in zijn presentatie onder meer: “De samenstelling van de Alderstafel bestaat uit een bewonersdelegatie, Rijksdelegatie, een delegatie van de Bestuurlijke Regiegroep Schiphol en sectorpartijen (Schiphol, KLM en de luchtverkeersleiding). De opdracht van de verschillende ministers was om een door alle partijen gedragen advies, warmee een balans wordt bereikt tussen de ontwikkeling van de luchtvaart, hinderbeperking voor de omgeving, verbetering van de kwaliteit van de leefomgeving en de ruimtelijke ontwikkeling rond de luchthaven.”
Hinderbeperkende maatregelen
Hij vervolgde: “De hoofdpunten van het advies zijn dat de Alderstafel kiest voor selectieve ontwikkeling van Schiphol. We willen een versterking van de knooppuntfunctie Schiphol, gekoppeld aan hinderbeperkende maatregelen. Tot en met 2020 is er een begrenzing van het verkeer op Schiphol tot 510.000 vluchten, waarbij er vanaf 2012 maximaal 32.000 vluchten in de nacht/vroege ochtend plaatsvinden. Dat is een afname met 1.700 vluchten ten opzichte van het aantal vluchten in 2007. De schaarse ruimte op Schiphol wordt bestemd voor het mainportgebonden verkeer. Niet-mainportgebonden verkeer (circa 70.000 vluchten) gaan we stapsgewijs verplaatsen naar regionale luchthavens zoals Eindhoven en Lelystad.”
Evaluatieperiode
Jaap van Heingaarde, bewonersvertegenwoordiger voor regio Leiden, wilde weten: “Een van de problemen is het wantrouwen dat er heerst. Een evaluatieperiode van twee jaar is te kort. Dat is een probleem. Het is verstandiger om een langere periode te nemen, willen we geloofwaardiger naar burger zijn.” Alders: We zijn al van een vol jaar naar twee volle gebruiksjaren gegaan. Kijkend naar luchthaven Schiphol kunnen we zelfs over tien jaar niet over alles stellen hoe het daadwerkelijk functioneert.”
Een van de toehoorders wilde weten: “U zegt dat geluidsbeperking ook voor een deel neerkomt op verplaatsing van geluid. Hoe komt het dan dat de vertegenwoordiging van de Alderstafel alleen maar komt uit Noord-Holland en niet uit Zuid-Holland? Alle bestuurders zijn integer, maar het is erg ingewikkeld om twee tegengestelde belangen in 1 persoon te vertegenwoordigen.” Alders: De partijen die aan tafel zitten vertegenwoordigen veel meer mensen dan waar ze direct gelinkt aan zijn. Deze zorg is aan ons overgebracht. We hebben heel veel geïnvesteerd in het vertrouwen in deze Alderstafel. Ook aan de noordkant zijn partijen die menen dat hun belangen onvoldoende vertegenwoordigd zijn. Het is niet mogelijk om alle partijen aan de tafel te hebben.”
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home