Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

13 maart 2009

Hans Alders wijst aanschuiven Provincie Zuid Holland aan Alderstafel af

Sterke groei overlast Schiphol-vliegtuigen

STREEK – Enkele maanden geleden, op 1 oktober 2008, heeft de Alderstafel voorstellen gedaan aan het Kabinet om de geluidsoverlast van Schiphol te beperken. Een van deze voorstellen behelsde de zogeheten Spykerboorroute. De voorzitter van deze Alderstafel, Hans Alders, werd dinsdag 3 maart warm ontvangen in Oegstgeest. Het nieuws dat hij bracht, was minder opwekkend: de Kaagbaan wordt de meest gebruikte start- en landingsbaan van Schiphol. Hierdoor zal de geluidsoverlast boven Leiden en omstreken toenemen.

Op deze avond was een heel scala aan bestuurders vertegenwoordigd, waaronder het college van Oegstgeest, verschillende raadsleden uit Leiden en Erik van Heijningen, gedeputeerde van de Provincie Zuid-Holland. Deze laatste opende de bijeenkomst: “Vanavond zijn de bestuurders aan de orde, maar op een later tijdstip komen ook de bewoners aan bod. Centraal in het onderzoek staat enerzijds het beschermen van het belang van Schiphol, maar anderzijds dat Schiphol goed inpast in de leefomgeving. Ook is er de vraag of Van Heijningen namens Zuid-Holland aan de Alderstafel kan zitten.”

Hans Alders vertelde vervolgens in zijn presentatie onder meer: “De samenstelling van de Alderstafel bestaat uit een bewonersdelegatie, Rijksdelegatie, een delegatie van de Bestuurlijke Regiegroep Schiphol en sectorpartijen (Schiphol, KLM en de luchtverkeersleiding). De opdracht van de verschillende ministers was om een door alle partijen gedragen advies, warmee een balans wordt bereikt tussen de ontwikkeling van de luchtvaart, hinderbeperking voor de omgeving, verbetering van de kwaliteit van de leefomgeving en de ruimtelijke ontwikkeling rond de luchthaven.”

Hinderbeperkende maatregelen

Hij vervolgde: “De hoofdpunten van het advies zijn dat de Alderstafel kiest voor selectieve ontwikkeling van Schiphol. We willen een versterking van de knooppuntfunctie Schiphol, gekoppeld aan hinderbeperkende maatregelen. Tot en met 2020 is er een begrenzing van het verkeer op Schiphol tot 510.000 vluchten, waarbij er vanaf 2012 maximaal 32.000 vluchten in de nacht/vroege ochtend plaatsvinden. Dat is een afname met 1.700 vluchten ten opzichte van het aantal vluchten in 2007. De schaarse ruimte op Schiphol wordt bestemd voor het mainportgebonden verkeer. Niet-mainportgebonden verkeer (circa 70.000 vluchten) gaan we stapsgewijs verplaatsen naar regionale luchthavens zoals Eindhoven en Lelystad.”
Om de geluidsoverlast die Schiphol en “haar” vliegtuigen veroorzaken binnen de perken te houden, heeft de Alderstafel een oplossing gezocht om de groei van Schiphol met tienduizenden vluchten te combineren met een verminderde groei van de overlast. Alders: “We gaan uit van een geluidspreferentieel stelsel, wat betekent: vlieg over die gebieden waar de minste mensen wonen. Daar waar de minste hinder is, moet je gaan vliegen. Voor gebieden die verder van Schiphol liggen willen we een nieuwe manier van aanvliegen introduceren: het landen met glijvluchten en het volgen van vaste routes. We zijn begonnen met de voorbereiding van een experiment met de aanpassing van de uitvliegroutes vanaf de Kaagbaan, de zogeheten Spykerboor-route. Tot 2010 zijn de nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures voor de Kaagbaan met een half uur verlengd (tot 06:30 uur). We willen een reductie van 5% ernstig gehinderden in het zogenoemde buitengebied in 2020.”

Evaluatieperiode

Jaap van Heingaarde, bewonersvertegenwoordiger voor regio Leiden, wilde weten: “Een van de problemen is het wantrouwen dat er heerst. Een evaluatieperiode van twee jaar is te kort. Dat is een probleem. Het is verstandiger om een langere periode te nemen, willen we geloofwaardiger naar burger zijn.” Alders: We zijn al van een vol jaar naar twee volle gebruiksjaren gegaan. Kijkend naar luchthaven Schiphol kunnen we zelfs over tien jaar niet over alles stellen hoe het daadwerkelijk functioneert.”

Een van de toehoorders wilde weten: “U zegt dat geluidsbeperking ook voor een deel neerkomt op verplaatsing van geluid. Hoe komt het dan dat de vertegenwoordiging van de Alderstafel alleen maar komt uit Noord-Holland en niet uit Zuid-Holland? Alle bestuurders zijn integer, maar het is erg ingewikkeld om twee tegengestelde belangen in 1 persoon te vertegenwoordigen.” Alders: De partijen die aan tafel zitten vertegenwoordigen veel meer mensen dan waar ze direct gelinkt aan zijn. Deze zorg is aan ons overgebracht. We hebben heel veel geïnvesteerd in het vertrouwen in deze Alderstafel. Ook aan de noordkant zijn partijen die menen dat hun belangen onvoldoende vertegenwoordigd zijn. Het is niet mogelijk om alle partijen aan de tafel te hebben.”
Mevrouw Van Dongen, raadslid Leiden: “We moeten de komende jaren 33.000 woningen bijbouwen. Een groot deel hiervan komt in Katwijk en Valkenburg. Komt dat ook in de aanvlieg- en landroutes: wat voor consequenties heeft dat voor de 15.000 woningen?” Van Heijningen: “Het is goed om de toekomstige bewoners hier van tevoren over te informeren. Na afloop van de bijeenkomst antwoordde Alders op de vraag of deze 510.000 vluchten + de 70.000 vluchten naar andere luchthavens echt het maximum zijn, ook na 2020: “Als we internationaal verbeteringen doorvoeren en het vliegverkeer effectiever en efficiënter kunnen afhandelen, dan gaat 50% van de winst naar Schiphol en 50% naar de omwonenden. Dan kan inderdaad het aantal vluchten na 2020 hoger liggen.”