Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 juli 2009

“Listen verzinnen om te late bezwaarschriften goed te keuren”

TEYLINGEN – “We zullen soepel omgaan met bezwaarschriften die te laat worden ingediend”. Dit opmerkelijke antwoord gaf wethouder Gerrit van der Meer (PvdA) op een vraag van gemeenteraadslid Bob Keeven (VVD). Onderwerp van gesprek was het feit dat de inspraakperiode voor de wijziging van het bestemmingsplan jachthaven Zandsloot, grotendeels in de vakantieperiode plaats zou vinden.

Keeven liet weten: “Is het verstandig of wenselijk de inspraakperiode te houden in de vakantieperiode? Van der Meer: “Dat is niet verstandig of wenselijk. Hierover hebben we afspraken gemaakt, maar er is sprake geweest van een communicatiestoornis. Ik ben daar zelf verantwoordelijk voor. Met omwonenden heb ik de afspraak gemaakt dat er met spoed zou worden verder gewerkt. Het gebeurt vaker dat ik niet op de hoogte gehouden wordt wanneer de inspraakperiode begint. Echter, doordat ik tot spoed had aangedrongen, is het hier mis gegaan. Het is niet verstandig dat deze inspraakperiode op 2 juli begint, maar het zal niet tot ongewenste communicatie leiden. Geen van de mensen die willen reageren zullen langer dan 6 weken op vakantie zijn, verwacht ik, maar we zullen soepel omgaan met de mensen die na die termijn van zes weken alsnog een bezwaar indienen. We hebben ware ‘Tom Poes-en’ in het gemeentehuis aan het werk, die een list kunnen verzinnen om die te late ingediende bezwaren alsnog goed te keuren. Die bezwaren zullen ontvankelijk verklaard worden.”
Deze verklaring leidde tot een kritische vraag van fractievoorzitter Ard van der Steur: “Kan dit juridisch en procedureel gezien wel? Dat moet u toch anders doen.” Gemeenteraadslid Leo van Steijn (Trilokaal) vulde aan: ‘De gemeente kan soepel met de bezwaren omgaan, maar de Raad van State zal zeggen dat er sprake is van overschrijding van termijnen en dan wordt het beroep niet ontvankelijk verklaard.” Van der Meer maakte zich geen zorgen: “We zijn nog lang niet toe aan de Raad van State. Ook de commissie beroep en bezwaar kan hierover oordelen. Ik ga er echter van uit dat de mensen die een zienswijze indienen, dit ook binnen die zes weken doen.”