Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 oktober 2010

‘Bezuinigingen moeten niet pijnlijk zijn’

LISSE – ‘Forse bezuinigingen staan ons te wachten.’ Deze duistere boodschap meldde wethouder Bas Brekelmans (VVD) op dinsdag 28 september. Vooruitlopend op de onvermijdelijke korting die de rijksoverheid aan de gemeenten oplegt, neemt de gemeente al enkele bezuinigingsmaatregelen. ‘We willen geld besparen door nog vaker samen te werken met andere gemeenten, meer invulling te geven aan de regiefunctie en bestaand beleid te heroverwegen. Tijdelijk mogen ook de opbrengsten van de verkoop van aandelen van NUON worden aangesproken.’ De grote projecten als Raadhuisplein, CNB, Sportlaan, Greveling en Geestwater blijven wel doorgaan; het geld hiervoor is al gereserveerd in de begroting.

De Programmabegroting 2011 – 2014 toont aan dat, nadat de gemeente eerder al 1,3 miljoen moest bezuinigen, nu nogmaals een bedrag van twee miljoen euro op een begroting van circa 30 miljoen euro gevonden dient te worden. Brekelmans liet weten: ‘We verdelen die twee miljoen in vier categorieën: Ten eerste zijn dat optimalisatiemogelijkheden in de huidige meerjarenbegroting, zoals het heroverwegen van bestaand beleid en meer centralisatie van overschotten in diverse programma’s. Ten tweede zullen we actief op zoek gaan naar mogelijkheden om onze inkomsten te verhogen, met name in het grondbeleid en exploitatie van ons onroerend goed. Als derde categorie zien we het daadwerkelijk bezuinigen op uitgaven en investeringen. Dat kan variëren van beperkte reducties tot het schrappen van complete onderdelen, mede afhankelijk van wettelijke verplichtingen. Als vierde categorie zien we de mogelijkheid om het vrije deel van de NUON gelden versneld in te zetten. Per werkgroep dient 400.000 euro tot 500.000 euro gevonden te worden. De NUON-gelden worden al laatste redmiddel ingezet.’

De wethouder wil geen voorbeelden geven: ‘Het management team is bezig om de bezuinigingen te vinden; ik wil dat overleg niet verstoren. Ik wil echter dat we die twee miljoen op een creatieve manier vinden; we moeten ‘out of the box’ kijken. Brekelmans licht toch een tipje van de sluier op: ‘Gekeken moet worden naar subsidies in de zorg, de grondwaarden en precariobelasting’. Op het gebied van zorg en welzijn komt de nadruk te liggen op het bieden van ondersteuning aan inwoners om te kunnen deelnemen aan de maatschappij. Hierbij lijkt de gemeente uit te gaan van een opstelling ‘nee, mits’ in plaats van ‘ja, tenzij’, waar het gaat om toekenning van een subsidie.
Ook gaat de gemeente kijken naar het verhogen van de toeristenbelasting; een zeer aantrekkelijk alternatief: hiermee worden de inwoners niet direct getroffen. Ook het verhogen van de precariobelasting staat hoog op het verlanglijstje van de gemeente. Andere bezuinigingen die de gemeente overweegt is het temporiseren (uitstellen) van investeringen en nieuw beleid vervangen voor oud beleid. Brekelmans: ‘We proberen de besparingen op zoveel mogelijk niet-pijnlijke manieren uit te voeren.’