Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

15 maart 2011

Shortlist van ‘realistische projecten’ gepresenteerd

Gemeente gaat parkeergarage zelf betalen

NOORDWIJK – ‘We gaan ons alleen nog bezig houden met realistische plannen.’ Het college van burgemeester en wethouders is het zat om jarenlang te praten en nog meer te praten over projecten die uiteindelijk geen doorgang kunnen vinden. Daarom presenteerden de wethouders Leon van Ast en Leendert de Lange op donderdag 2 maart een ‘projectenshortlist’.

De presentatie van de ‘Strategie Noordwijk zeewaardig’ werd een opsomming van projecten die de komende jaren gerealiseerd moeten kunnen worden. Maar ook werden de locaties benoemd die nog lang hetzelfde aanzicht zullen hebben. Dat zijn onder meer het Palaceplein en het Vuurtorenplein. De Maarten Kruytstraat loopt tevens jarenlange vertraging op: projectontwikkelaar Blauwhoed heeft na ‘intensieve’ gesprekken met de gemeente besloten te stoppen met dit aan hen gegunde project. De gemeente overweegt nog of zij een miljoenenclaim gaan indienen. Overigens verhuizen de negen woningen aan ’t Stille Zuie naar het nieuwbouwplan van het Witte Mavoterrein.

‘Niet overal kan tegelijk de schop in de grond gestoken worden’, zo liet De Lange tijdens zijn presentatie weten. ‘Heel veel plannen werden de afgelopen jaren in de lucht gehouden, maar de realisatie daarvan duurt nog heel lang. Wij hopen dat de aangegeven projecten binnen een paar jaar leiden tot realisatie.’ De gemeente geeft daarom prioriteit om de volgende projecten gerealiseerd te zien: Jan Kroonsplein, Wantveld/Groot Hoogwaak, NRB/KNRM en het Witte Mavoterrein. Ook is het noodzakelijk om veel nieuwe parkeerplaatsen aan te leggen en dat zal grotendeels onder de grond (moeten) gebeuren. Voor Noordwijk is het te laat om een ‘Dijk in duin’ constructie te realiseren, waarbij een parkeergarage in de nieuw aan te leggen kustversterking geplaatst wordt, zoals in Katwijk het geval zal zijn. De Lange: ‘Zo’n variant speelde indertijd wel voor Noordwijk, maar het Hoogheemraadschap van Rijnland was er toen nog niet aan toe.’

De Vomar wil een nieuwe vestiging realiseren, verdiept op het Jan Kroonsplein, met daaronder een parkeergarage. Ook worden daar 18 appartementen van maximaal vier verdiepingen hoog gerealiseerd, alsmede 34 grondgebonden woningen. Van Ast: ‘Hier zitten geen sociale woningen bij, want dat is een utopie op het duurste stukje grond van onze gemeente.’ De oplevering moet eind 2015 zijn. Op de huidige locatie van Vomar komen grondgebonden woningen.

Het Wantveld is in potentie een mooie locatie voor kwalitatieve woningbouw, aldus Van Ast. Daarom komen er woon- en zorgzones van het Wantveld tot aan de Marijkestraat. Hiervoor moet wel een ondergrondse parkeergarage met 600 parkeerplaatsen gerealiseerd worden. Daar bovenop komen uiterlijk 2018 ‘zorg met seniorenwoningen, luxe woningen en een hotelzone’. De maximaal honderd luxe appartementen verdeeld over vijf appartementblokken zullen goed in de markt liggen, zo verwacht het college. De Lange: ‘Dit is zo’n toplocatie aan het strand, bovendien vind de realisatie hiervan pas over zeven jaar plaats.’ De gemeente zal de 16 miljoen euro kostende parkeergarage zelf betalen.

De KNRM en NRB willen samen in een nieuw gebouw, dat medio 2016 voltooid moet zijn. De gemeente wil dit pand plaatsen op de parkeerplaats bij het voormalige hotel Zinger. Op de huidige locatie van de KNRM wil de gemeente vervolgens de bouwmogelijkheden benutten.

Voor de periode na 2018 moet er gebouwd gaan worden op het Palaceplein, waarbij ook meer ingezet wordt op het stimuleren van de daghoreca op De Grent. De verleningen van de Koningin Wilhelmina Boulevard start ook in dat jaar. De gemeenteraad wordt gevraagd de grondexploitatie in mei vast te stellen.