Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

19 oktober 2011

Nieuw gezicht voor Noordwijk Marketing

NOORDWIJK – Na maanden zoeken heeft Noordwijk Marketing eindelijk de opvolger gevonden van Lars Flinkerbusch en ze luistert naar de naam Irene van der Zwan. Ze heeft als interim marketing manager veel ervaring opgedaan, onder meer bij de organisaties VVV Nederland en Congresbureau Euroforum. Het zal haar taak worden om Noordwijk op de toeristische, congres- en hotelkaart te zetten, samen met het team van Noordwijk Marketing.

Vlak voordat ze op vakantie ging, zag ze een advertentie staan voor de functie. ‘Het was me op het lijf geschreven’, stelt Van der Zwan. Een interviewafspraak werd gemaakt en tijdens haar vakantie las ze over de geschiedenis van Noordwijk in de vorige eeuw en de opkomst van het toerisme in het boek ‘Vloed’ van Susan Smit. Vorige maand had ze haar eerste interview met twee bestuursleden en voordat ze het gesprek aanging, besloot ze een bezoekje te brengen aan het visitor centre. ‘Ik werd heel goed te woord gestaan en alles zag er gelikt uit.’ Het gesprek met Jaap Liethof en Stan Hendriks klikte goed. Ook een volgend interview met voorzitter Henk Kok en wethouder Leendert de Lange beviel goed. ‘Hierna wilde ik het team ontmoeten en ook dat klikte van beide kanten.’

Woensdag 5 oktober zette ze haar handtekening onder het contract en Van der Zwan begint haar werkzaamheden officieel op 1 november. ‘Ik was de afgelopen jaren zzp’er en moet nog een paar opdrachten afmaken’, laat ze weten. Veel zzp’ers hebben een eenzaam beroep; hoe is het om nu leiding te geven aan een team? ‘Dat heb ik tijdens mijn loopbaan en ook de afgelopen jaren als interim marketing manager meerdere keren gedaan. Ik vind het ook het mooist om samen met een team aan een plan te werken. Ik ben een mens dat met een team wil werken.’

In tegenstelling tot haar voorganger krijgt Van der Zwan niet de titel directeur, maar ‘destination manager’. Het doet haar niets. ‘Met een team van vijf medewerkers ga ik de marketing invullen als een meewerkend voorman. Het spreekt mij aan dat ik mijn marketingkennis kan delen en dat ik spil kan zijn tussen team en bestuur.’ Wat gaat Van der Zwan de komende maanden doen? Eerst wordt er een introductieprogramma voor haar opgezet. ‘Ik vind het belangrijkste dat ik me goed ga oriënteren en ga praten met alle partners. Na een aantal weken zal daar een gemeenschappelijke visie uit voortkomen en geef ik een invulling aan onze doelstellingen. Naar aanleiding van die doelstellingen maken we een activiteitenplan. Op 15 november is er een participantenbijeenkomst en dan maak ik kennis met iedereen.’

Ze heeft er zin in: ‘De mensen aan wie ik vertel wat ik ga doen, zijn heel lovend over Noordwijk. Een heleboel mensen om me heen hebben er een link mee en men vertelt er met weemoed over. Noordwijk is een prachtige badplaats met allure en met mensen die een passie voor Noordwijk hebben. Het enthousiasme zit al in Noordwijk en daarnaast moeten we het goede gevoel en de saamhorigheid benadrukken.’