Gemeente verkeersveilig
De gemeente heeft haar doelstelling om voor het jaar 2020 maximaal 25 doden en ziekenhuisgewonden per jaar te hebben, al ruimschoots gehaald. Aan de commissieleden was de vraag of zij al het mogelijke in het werk willen stellen om dit aantal helemaal naar nul terug te drukken. Dat betekent vergaande verkeersingrepen, met grote gevolgen voor de doorstroming. Toch stelde De Jong: ‘In vergelijking met andere gemeenten doen we het redelijk goed.’
Toch zijn er klachten van inwoners, met name over te hard rijden, onduidelijkheid in het wegontwerp en onoverzichtelijke verkeerssituaties. De Jong adviseerde een intensievere samenwerking tussen gemeenten, politie en Veilig Verkeer Nederland. Als er in een wijk een beleving is dat een verkeerspunt onveilig is, dan moeten er ‘infrastructurele maatregelen in 30-km zones’ komen. Ook scheurende bromfietsers moeten worden aangepakt. Commissielid E. van der Aart (Puur Noordwijk) haakte hier op in: ‘Spreek de jongeren op de brommers aan op hun gedrag en doe dit bij de scholen waar ze naar toe gaan.’
Iedere politicus was het erover eens dat elk slachtoffer er een teveel is. Maar het is de vraag of hiervoor heel Noordwijk op slot gaat. Wethouder Martijn Vroom (CDA) liet weten: Als u zegt: elk slachtoffer is er 1 teveel, dan moeten we in 2012 heel veel plekken in een keer aanpassen. Je accepteert dan namelijk geen enkele gewonde of slachtoffer meer. Maar als er een dronken gek met 160 km per uur over de weg rijdt en dan door de muur van een huis rijdt; dan zit je al aan slachtoffers.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home