Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

29 oktober 2012

Vertrouwenspersoon heeft niets te doen


LISSE – Sinds Luud Kloos niet meer de functie van vertrouwenspersoon vervult, is het aantal hulpaanvragen drastisch omlaag gegaan. Ans Brockhoff is sinds een jaar de nieuwe vertrouwenspersoon. Ze liet woensdag 10 oktober tijdens de vergadering van de commissie Maatschappij en Financiën weten dat ze het niet druk heeft.

Brockhoff wordt als vrijwilliger niet betaald voor de functie, met uitzondering van een reiskostenvergoeding: ‘Ik ben opvolger van mijn voorganger. Met mijn door de gemeente beschikbaar gestelde smartphone kan ik gesprekken voeren met inwoners.’ Ze liet weten ‘een netwerkje’ te hebben opgebouwd. Maar overwerkt is Brockhoff zeker niet. ‘De telefoontjes kwamen niet in grote getallen binnen. Ik heb vier dossiers geopend. Twee dossiers werden met één telefoontje afgerond. Bij de andere twee dossiers waren de mensen ook tevreden en hebben ze het traject zelf vervolgd. Ik heb het er niet druk mee, maar de functie van vertrouwenspersoon voorziet wel in een behoefte voor de mensen die er behoefte aan hebben.’

Commissielid Bert van Santen (SGP/ChristenUnie) vroeg zich af of Brockhoff meer werk had willen hebben. De vertrouwenspersoon reageerde: ‘Op basis van de ervaringen van mijn voorganger had ik meer verwacht. Zeker op basis van het aantal uren dat hij eraan had besteed. Hij had veel werk aan cliënten van ISD. Maar daar is een nieuw beleid om meer klantvriendelijk te opereren. Dat heeft kennelijk geholpen.’