Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 januari 2013

Gek op vrijwilligerswerk

22.880 uur vrijwilliger voor het voetbal

NOORDWIJK – De raderen van de samenleving zouden knarsend tot stilstand komen als alle vrijwilligers zouden besluiten om te stoppen met hun activiteiten. Je ziet en hoort ze zelden; de mannen en vrouwen die ervoor zorgen dat hun club, vereniging of stichting soepel draait. In deze serie wordt iedere week een andere vrijwilliger uitgelicht, die vertelt over ‘zijn’ organisatie. Deze week: Harry Hollander, voorzitter Sociëteit Fortuna Noordwijk, voetbalwaarnemer voor de KNVB en invalidenwagenchauffeur voor Groot Hoogwaak.

De in Beinsdorp geboren Hollander kwam 48 jaar geleden in Noordwijk wonen. ‘Ik zat achter de Duitse vrouwen aan, maar ben met een Noordwijkse getrouwd’, lacht hij hierover. Tientallen jaren lang verdiende Hollander zijn geld als vertegenwoordiger in heipalen, maar gedurende zijn werkzame periode is hij vrijwel altijd ook vrijwilliger geweest. Al op 21-jarige leeftijd floot hij als scheidsrechter bij het voetbal en rond die tijd was hij ook een begenadigd voetballer.

Over het fluiten vertelt hij: ‘Mijn eerste scheidsrechterswedstrijd was in Heemstede en 39 jaar lang heb ik gefloten in de eerste, tweede en derde klasse. Ook heb ik gevlagd in de hoogste klasse. Het leukste van het fluiten is, om met de jongens om te gaan; zeker als ze zich gedragen. Maar ook als ze zich misdragen, kan ik handelend optreden; je moet laten zien dat je er bent en je moet je eigen nooit weg laten duwen. Geen scheidsrechter is zonder fout, maar bij mij is nooit een wedstrijd uit de hand gelopen, al heb ik in totaal wel elf mensen het veld uit gestuurd.’

Scheidsrechters hebben ook een goede conditie, en als ze die niet hebben, krijgen ze het wel, informeert Hollander. ‘Als je het goed doet, loop je elf kilometer per wedstrijd.’ Zijn scheidsrechterscarrière stopte, toen Hollander een etalagebeen kreeg; door het vele roken was een ader verstopt. ‘Ik ben daardoor abrupt gestopt met dat roken.’ Wel is hij nog altijd waarnemer bij de KNVB: ‘Ik houd met name het publiek langs de kant in de gaten.’

Maar liefst 22 jaar zat Hollander in het bestuur van V.V. Noordwijk, onder meer als vice-voorzitter, wedstrijdsecretaris en lid van de elftalcommissie. In totaal heeft hij zich 22 jaar lang minimaal twintig uur per week ingezet voor het voetbal; 22.880 uur. Zeven jaar geleden stapte hij na een bestuurscrisis op en werd voorzitter van Nens. Na vier jaar vond hij dat het tijd werd voor een opvolger: ‘Ik was twee maanden per jaar weg en dat vond ik teveel om het voorzitterschap goed uit te kunnen voeren. Wel ga ik me binnenkort weer voor Nens inzetten.’

Als voorzitter van Sociëteit Fortuna heeft hij het ledenaantal geleidelijk terug zien lopen van 80 naar 50 leden. ‘De sociëteit is in feite een klaverjasclub, maar toen ik erbij kwam, werd er nog geballoteerd. Nu zijn we blij met ieder nieuw lid, maar we hebben last van de concurrentie van het bridgen. Dat is een kaartvorm, waar ik niets aan vind. Je mag daar tijdens het spel bijvoorbeeld niet praten.’ Sinds 1 januari rijdt Hollander cliënten van Groot Hoogwaak rond in een invalidenbusje. ‘Zo help ik deze bejaarden van de ene naar de andere plek te komen’, lacht de 79-jarige.