Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 maart 2013

‘Zeven jaar lang hard gewerkt’

LISSE – Wethouder Bas Brekelmans (VVD) verdwijnt naar Noordwijk. Daar volgt hij wethouder Leendert de Lange op, die op zijn beurt verkast naar Wassenaar. Wie de opvolger van Brekelmans wordt, is nog niet bekend, maar wel vertelt hij in een interview over de redenen waarom hij een jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen Lisse verlaat.

Brekelmans: ‘Ik had eigenlijk voor mezelf al een tijdje het idee dat ik na twee rondes in Lisse het leuk zou vinden om nog een keer in Noordwijk wethouder te worden. Toen Leendert weg ging, was het voor mij nu of nooit en heb ik gelijk gebeld met de VVD in Noordwijk. Ik had een derde termijn in Lisse leuk gevonden, maar als ik naar Noordwijk kan, vind ik dat nog net wat leuker. Door mijn echtscheiding heb ik daar een half jaar gewoond; het is een mooie gemeente en er hangt een vakantiesfeer.’

Brekelmans gaat de helft van de tijd in Lisse wonen en de andere helft in een appartement in Noordwijk. Maar als fervent voorstander van een gemeentelijke fusie komt hij op dat punt tegenover een vijandige raad te staan. Hij laat zich nog niet uit over zijn ambities voor de kustplaats. ‘Ik ga me eerst verdiepen in de Noordwijkse standpunten, voordat ik daar wat over roep. Ik ben persoonlijk overtuigd dat een gemeentelijke fusie beter is en die mening zal ik niet veranderen. Maar ik zal me wel houden aan datgeen wat in Noordwijk aan kaders ligt. Dan is mijn persoonlijke opvatting niet belangrijk.’

De wethouder wil zijn nieuwe taak in Noordwijk minimaal vijf jaar uitvoeren. Ook heeft hij hogere ambities, maar hij stelt daarover: ‘Alles op z’n tijd. Wethouder zijn is heel erg leuk, maar misschien word ik nog eens een keer burgemeester.’ Brekelmans wordt rond vrijdag 15 maart beedigd. Tot die tijd zet hij zich nog volop in voor Lisse en het is zijn streven om het Elka dossier deze maand nog door de gemeenteraad te krijgen. Tevreden stelt hij: ‘De meeste belangrijke dingen zijn onomkeerbaar in gang gezet. Wel is het heel jammer dat ik het Fioretticollege niet kan openen als wethouder Onderwijs. Ook had ik graag de bouw van het sportcomplex gezien in de praktijk. Dat zijn dingen die meer dan 10 miljoen euro kosten per stuk. Het is gaaf om te zien dat dit wordt opgeleverd.’

Hij sluit af: ‘Ik ga nu met pijn in het hart en met weemoed weg. Lisse is een prachtig dorp.’ Maar laat Brekelmans Lisse niet in de steek? ‘Nee. De zaken die onomkeerbaar in gang zijn gezet moeten op hun pootjes terecht komen. Zeven jaar lang heb ik hard gewerkt voor het dorp en dingen kunnen realiseren. Ik kijk met trots terug op de afgelopen zeven jaar.’