Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 februari 2014

Aangepaste voorwaarden onderzoek zorgen voor weinig verrassende uitkomst

‘Lisse heeft geen parkeerprobleem’
JOEP DERKSEN
LISSE – Politieke insiders hadden het al voorspeld, maar donderdag 6 februari werden de resultaten van het parkeeronderzoek bekend: ‘Lisse heeft geen parkeerprobleem’. Tenminste, niet voor het hele winkelcentrum. Wel moeten er op bepaalde locaties extra parkeerplekken bijkomen.
Bij een vorig parkeeronderzoek werd ervan uitgegaan dat een parkeercapaciteit van 85% een ‘vol’ winkelcentrum betekende. Voor dit onderzoek was dat percentage opgekrikt naar 90%. Ook de meetmomenten werden anders; het aantal volle parkeerplekken werd niet meer beoordeeld op de zaterdagmiddagen, maar op de vrijdagen. En de uitkomsten van deze tellingen en berekeningen laten zien, dat er op de vrijdagmiddagen een overschot is van 321 parkeerplekken. Bij een groei van het autoaanbod van 0,25% per jaar, is het parkeertekort op de zaterdagmiddagen 40 parkeerplekken. Maar dat is volgens wethouder Ad van Zelst (Nieuw Lisse) geen probleem: ‘In plaats van één of twee minuten, moet je dan vijf minuten rondrijden voor een parkeerplek’. Overigens blijkt uit de cijfers ook, dat het tekort aan parkeerplekken op die zaterdagmiddagen maar liefst 139 plaatsen zijn, uitgaande van een bezettingsgraad van 85%. Het aanpassen van de randvoorwaarden zorgt dus voor een verschil van 100 benodigde parkeerplaatsen.
Van Zelst stelt echter: ‘Voor het gehele onderzochte gebied is er geen parkeerprobleem, maar wel op specifieke locaties. Ondanks het feit dat gevoelens bij ondernemers en bezoekers is, dat er een parkeerprobleem is, hebben mensen dat meestal van horen zeggen. Uit de cijfers blijkt dat een parkeerprobleem niet aan de orde is.’
De gemeente gaat uit van een groeipercentage van 0,25%, maar is een groei van de parkeervraag van 3% per jaar niet veel realistischer? Immers, het dal van de economische neergang is voorbij en er zal de komende jaren veel meer gewinkeld worden, dan in de crisisjaren 2008 – 2013 het geval was. Van Zelst waagde het dit te betwijfelen: ‘Het herstel van de economie is niet zo voortvarend als u stelt dat het zo is. In andere winkelcentra  zie je toch tendensen die naar beneden gaan, in het kader van bezoek en ontwikkeling van internetverkopen. Ook zijn er veel meer zondagsopenstellingen.’ Toch wil het gemeentebestuur het aantal benodigde parkeerplekken in de gaten blijven houden.
Van Zelst: ‘Lisse heeft geen parkeerprobleem, maar op bepaalde deelgebieden staan wat minnetjes. We willen onze bezoekers zo goed mogelijk faciliteren en dienstverlenend bezig zijn met het aanbieden van parkeerplaatsen. Daarom hebben we een aantal locaties opgenomen binnen dit plan, waarbij we kansen zien om die ambitie van gratis parkeren zo goed mogelijk in te vullen.’ Hij suggereerde: ‘Laat winkeliers ervoor zorgen dat hun medewerkers hun auto’s buiten het centrum zetten en gaan wandelen naar het centrum.’
Het college zou graag rond 2017 extra parkeercapaciteit willen zien. Dan gaat om circa 25 plekken in het gebiedje Grachtweg 53-55A, bijna 500 plekken in het gebied Grachtweg / Haven en tien tot twintig plekken voor het Raadhuisplein. Twee tot drie jaar later zouden dan ook nog extra parkeervoorzieningen kunnen verschijnen op het Meer- en Houtplein. De totale kosten hiervoor bedragen zo’n 2 miljoen euro. De gemeenteraad moet nog hierover haar oordeel geven.