Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

04 februari 2014

Leerlingenvervoer wordt aangepast

JOEP DERKSEN
NIEUWKOOP > Anderhalf uur praten over het onderwerp ‘leerlingenvervoer’. Na een presentatie over dit onderwerp presteerden de 22 commissieleden het om werkelijk ieder aspect te belichten. Het had uiteindelijk succes, want deze discussie wordt tijdens de besluitvormende raadsvergadering niet nog een keer over gedaan, maar het item ‘leerlingenvervoer’ wordt een hamerstuk.
De Rekenkamer heeft laten uitzoeken hoe het huidige leerlingenvervoersysteem in de praktijk werkt. Er is ruimte voor verbetering en kostenbesparingen. Al jaren maken namelijk veel meer ouders gebruik van het dure taxivervoer, terwijl er vaak ook andere alternatieven zijn. Kinderen boven de tien jaar zijn bijvoorbeeld al zelfstandig genoeg om met het openbaar vervoer te gaan. Maar ook kunnen ouders met elkaar afspreken om de kinderen te gaan carpoolen, waarbij om de beurt groepjes kinderen door een andere ouder gehaald en gebracht worden.
Per jaar is de gemeente 550.000 euro kwijt aan het leerlingenvervoer voor 165 kinderen en dat is 3.200 euro per leerling. Ook ouders die hun kroost sturen naar scholen met een ‘bijzondere levensovertuiging’, die buiten het eigen dorp ligt, krijgen geld om hun kind daarheen te sturen. Het gaat hier om 18 kinderen. Op dit moment zijn er wettelijk gezien geen mogelijkheden om dat te wijzigen.
Een ander knelpunt is, dat de directeuren van het speciaal onderwijs een vervoersverklaring moeten afgeven, waarmee de ouders geld kunnen krijgen van de gemeente voor het laten vervoeren van hun kinderen. Dat brengt die directeuren vaak in een lastig parket; weigering van dit verzoek leidt namelijk regelmatig tot verstoorde verhoudingen. De rekenkamer adviseert dan ook om dit advies te laten uitvoeren door een onafhankelijke instantie. Ook komen er zogeheten ‘keukentafelgesprekken’met  ouders van kinderen die gebruik maken van het leerlingenvervoer. In die gesprekken wordt gekeken of er ook andere mogelijkheden dan een dure taxi zijn om de leerlingen van en naar school te brengen.
Wethouder Meltzer ziet veel voordelen: ‘Passend onderwijs zo dicht mogeiljk bij de leerling thuis, is het beste. Maar de weg daar naar toe is nog lang. Zoveel mogelijk kinderen met een uitdaging moeten op de scholen in het eigen dorp opgevangen worden. Zo kunnen de kleinere scholen ook eenvoudiger de minimumnorm van het aantal leerlingen halen. Maar wel is het zo dat we binnen het basisonderwijs soms ook te maken hebben met zeer grote klassen. Als je daar ook leerlingen met complexe problematieken aan gaat toevoegen, heb je extra ondersteuning nodig. Maar je kunt werken aan een afbouw van de activiteiten op de speciale scholen en deze activiteiten overbrengen naar de scholen waar de leerlingen op terecht komen.’