Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

25 maart 2014

Terugblik op vijf bestuurlijke jaren

 
JOEP DERKSEN
KAAG EN BRAASSEM – Donderdag 13 maart hield het college van burgemeester en wethouders haar laatste persgesprek tijdens deze raadsperiode. Het werd een moment van terugkijken en zowaar openhartigheid.
Burgemeester Marina van der Velde begon met de voor de hand liggende loftuitingen: ‘Ik kijk terug op een heel prettige periode. Het college is de problemen ongelooflijk collegiaal tegemoet getreden. De wethouders gunden elkaar wat en waren bereid tot compromis. Dat hebben we ook weten te bereiken met de raad. Door open gesprekken zijn veel raadsbesluiten in unanimiteit genomen.’
Wethouder Jan Uit den Boogaard is blij dat er ‘één promotievereniging van het toerisme’ is gekomen en dat het Nationaal Regenboog Evenement een succes is geworden. Over het project Braassemerland stelt hij: ‘Ik ben trots op de totaliteit. Het is in rustiger vaarwater gekomen, door de ingrijpende besluiten die we met elkaar gedaan hebben.’ Toch zijn er miljoenenverliezen geleden; biedt Uit den Boogaard zijn excuses hiervoor aan? ‘Ik erken dat we dit als college toen  niet goed gemanaged hebben. Ik hoop dat van die miljoenenverliezen nog wat terug gaat komen, als er weer huizen gebouwd worden. De Akkers staat in de steigers en het bouwproject De Oevers gaat versneld in de tweede fase.’ De aanwezige communicatiewoordvoerder stelde hierop: ‘ Er zijn dus geen excuses aangeboden!’
Wethouder Ton van Velzen was blij met het feit dat twee gemeentelijke organisaties na de fusie goed in elkaar zijn geschoven. Ook merkte hij op trots te zijn op het feit dat de gemeente twintig miljoen euro heeft besteed aan het onderhoud en de aanleg van wegen. Graag ziet hij nog dat de besluitvorming over de N207 wordt afgerond en ook moet er een andere vorm van vuilnis ophalen komen, waarbij de inwoners beter hun restafval scheiden van het plastic, papier en flessen.
Wethouder Floris Schoonderwoerd erkende: ‘Ik had even nodig, voordat ik door had hoe de hazen lopen. Ik moest gaan hamoniseren en kreeg een stapel nota’s om dat te realiseren. We misten focus, maar konden door de noodzakelijke bezuinigingen de gelegenheid aangrijpen om mijn hele portefeuille te hervormen. Voor de maatschappelijke agenda is onze gemeente klaar voor de toekomst.’
Wethouder Antoon Kea ziet de economische zon weer schijnen: ‘Het was de afgelopen jaren heel moeilijk om woningen te bouwen. Met name in Leimuiden heeft ons dat parten gespeeld, maar ook in Hoogmade. Voor het project Wilgenhof is echter 70% verkocht en het project De Hussonhoek gaat binnenkort van start. Het tij lijkt te keren en er komt weer wat van de grond.