Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

21 januari 2016

Balen van zwerfafval

JOEP DERKSEN

OUDE WETERING – Er lijkt maar geen oplossing te komen voor het zwerfafval, dat langs de wegen en in de sloten verspreid ligt. Er zijn mensen, die uit vrije wil een deel van andermans troep opruimen, maar inmiddels is het al zo erg geworden, dat het bijna niet meer te doen is.

Inwoner Ton Hamburger raapt al jaren blikjes energy drinks, chipszakjes, plastic en ander afval op. Voor hem is de maat vol: 'De laatste tijd wordt het steeds erger; er is geen kruid tegen gewassen. Ik heb zo'n happertje gekocht om het vuil op te rapen, want ik erger me er aan. Waar ik woon, is een kindergebied. Het is volgens mij met name de jeugd, die de troep veroorzaakt; zij drinken immers die energy drankjes. Ik hoop dat hun ouders dit artikel lezen en tegen hun kinderen zeggen, dat ze het afval in de vuilnisbak moeten gooien.

Ook Corry Uljee raapt al twaalf jaar afval. Zij is ook bestuurslid van de Stichting Groen Licht, maar praat hier op persoonlijke titel. Het zwerfvuil is overal in de gemeente te vinden, zo laat ze weten. 'Vorige week lagen er allemaal pinbevestigingsbriefjes op de grond bij de pinautomaat bij de Meerkreuk. Ik had bijna een zak vol van dat spul. En als je het opruimt, staan mensen je vreemd aan te kijken.' Hamburger is het met haar eens. 'Het is te gek voor woorden dat ik me moet schamen dat ik dit doe. Terwijl het goed is dat ik dit doe.' Maar schamen is helemaal niet nodig, zo benadrukt Uljee. 'Het zal me een zorg zijn wat de mensen denken!'

De beiden lopen een rondje door de wijk en al snel wordt het duidelijk. Hier ligt een blikje overduidelijk al maanden weg te roesten. Daar verderop ligt vuurwerkafval en in de slootjes is het helemaal een drama. Tientallen blikjes, bakjes en zakjes doen pijn aan de ogen en beschadigen de natuur. 'Ik erger me hier dood aan', zo stelt Uljee, 'Ik rijd met auto over de weg en als ik wat zie liggen, doe ik mijn deur open en pak het al rijdend op. Ik ben een rijdende stofzuiger!' Maar de conclusie van de beiden is duidelijk: 'Het is te gek voor woorden dat mensen hun spullen weggooien in hun eigen wijk!'


Hoewel het weghalen van zwerfafval in eerste instantie een goed gevoel geeft, lijkt het toch of er geen ophouden aan is. Uljee: 'Het zwerfafval wordt na twaalf jaar niet minder en dat is heel frustrerend. Graag zou ik de scholen hier bij willen betrekken, zodat de kinderen ook vuil gaan prikken.' Hamburger is het hier mee een: 'De gemeente zou meer kunnen doen, zoals het geven van voorlichting op scholen.' Uljee besluit: 'Laat de boas bekeuringen uitdelen. Als die kinderen een boete van 50 euro moeten betalen, dan willen ze wel opruimen. Dat is het enige wat helpt, zodat ze die rotzooi meenemen.'