Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

21 januari 2016

Vertrekkend voorlichter gaat niet voor Nobelprijs

JOEP DERKSEN

NOORDWIJK – Nadat hij zestien jaar lang voorlichter is geweest voor de gemeente Noordwijk, nam Eelco Kranenburg donderdag 14 november officieel afscheid. Hij geniet de komende jaren van zijn welverdiende pensioen.

Ruim veertig jaar is Kranenburg ambtenaar geweest in onder meer Leiden en Amsterdam en in 2000 begon hij dus in Noordwijk. Het verschil met Amsterdam was groot: 'Maar inhoudelijk een verrijking om op een kleinere schaal vanuit mijn vak met alle gemeentelijke aspecten bezig te kunnen zijn.' Hij kijkt 'met bijzonder veel voldoening' terug op zijn jaren in Noordwijk. 'Een kustplaats met alle dynamiek, ruis op de lijn, misverstanden en zeker ook successen die daar bij horen. Noordwijkers zijn enorm betrokken bij hun dorp, trots en kritisch en hebben terecht hoge verwachtingen van het gemeentebestuur.'


Hij kijkt terug: 'Ik heb Noordwijk van oost tot west zien veranderen en mooier zien worden. Met de terugkeer van de bollen in het Middengebied als kers op de taart.' Kranenburg tipt het gemeentebestuur: 'Noordwijk moet de eretitel 'Bloemenbadplaats' koesteren en dat nog beter zichtbaar maken en uitbuiten. Het is zo'n rijkdom die ons qua marketing gewoon in de schoot valt. Iedereen heeft positieve associaties met bloemen en hoeveel kustplaatsen kunnen zich nu met recht zo noemen? Dan kom je zo ongeveer uit bij Montreux en Nice in Frankrijk.' 

Na 41 jaar is het genoeg geweest, zo vindt Kranenburg: 'Scherpte is een vereiste en de dreigende sleet moet je voor zijn.' Hij lacht: 'Ik hoop maar dat ik de sleet nog ver genoeg ben voor gebleven.' En wie weet, mogelijk komt er nog een boek van zijn hand: 'Het is aanlokkelijk om te schrijven, wie weet over mijn ervaringen in gemeenteland. Maar ik ken mijn beperkingen. De Nobelprijs voor 
literatuur zal het niet opleveren.'