Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

17 februari 2016

'De klik was er niet'

JOEP DERKSEN

LEIMUIDEN – Namens De Driemaster reageert Rob de Blauw, coordinator vluchtelingenbegeleiding in Kaag en Braassem, op de kritische opmerkingen van de buurtbewoners.

Hij stelt: 'Tot op zekere hoogte hebben die buren groot gelijk waar het gaat om de ontvangst van deze statushouder. Dat verdient geen schoonheidsprijs. De betreffende vrijwilliger heeft het dossier ingeleverd en een andere vrijwilliger is druk bezig zaken op te pakken.' De Blauw vervolgt: 'Het is geen goede start geweest, maar de zaken zijn glad gestreken. We zijn bezig met de wens tot gezinshereniging. De gemaakte opmerkingen zijn terecht, maar de problemen die er waren zijn opgelost. In overleg met de statushouder en de buren zijn we aan het kijken over zaken als meubilair.'

Wat vindt De Blauw van de suggestie om voortaan buurtbewoners vooraf te informeren over de komst van een statushouder? 'De begeleiding vindt plaats met de Driemaster en de gemeente geeft een opdracht. De gemeente heeft niet echt voorzien in de mogelijkheid om de buren te informeren. De vrijwilliger moet de statushouder in contact te brengen met de directe buren. Dat doen we, maar de vraag is steeds wie nog buren zijn. Wel is het zo, dat introduceren belangrijk is om mogelijke vooroordelen weg te nemen. Zo kun je ook de buren betrekken bij de integratie van statushouders.'


De betreffende vrijwilliger waar Kiffle in eerste instantie mee te maken had, is gestopt met zijn werkzaamheden. De Blauw wil benadrukken dat hij 'een aantal dingen wel heel goed gedaan heeft'. Maar in dit geval zijn de zaken mis gegaan, omdat er geen 'klik' was tussen de statushouder en zijn begeleider. Dat is een leerpunt voor de organisatie. De Blauw: 'We gaan in een vroeger stadium met de begeleider en de statushouder praten om dit soort problemen te voorkomen.'