Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

17 februari 2016

Hartverwarmend welkom voor statushouder

JOEP DERKSEN

LEIMUIDEN – Enkele inwoners hebben er voor gezorgd, dat een voormalige vluchteling zich helemaal welkom voelt. De uit Eritrea afkomstige Kiffle werd gedumpt in een huis, zonder dekens, extra kleding en totaal onwetend hoe een verwarming of wasmachine werkt. Maar Rob en Riet Royé en Nel en Ben van den Berg hebben zich het lot van Kiffle aangetrokken. Samen sloegen ze de handen ineen en bekommerden zich om de 33-jarige statushouder.

Het was Rob Royé die Kiffle bezocht, net nadat de auto van de Kringloopwinkel langs was geweest. Daar zat de Eritreër, volkomen ontdaan, tussen de spullen. Hij had geen gereedschap en geen idee hoe je bijvoorbeeld een kast in elkaar moet zetten. Er was nul komma nul begeleiding. Schandalig vindt Riet Royé het: 'Hij komt uit Eritrea en zat al zes jaar in het vluchtelingenkamp. Hij is gevlucht vanwege het feit dat hij Christen geworden is, maar had geen idee hoe het hier aan toe gaat.'

Het echtpaar nam contact op met Nel en Ben van den Berg, die al ervaring hebben met het opvangen van Tsjernobylkinderen. Nel vertelt: 'We zijn naar zijn huis gegaan, waar hij heel trots op was. Maar de verwarmingen waren dicht gedraaid en het werd niet warmer in zijn huis. Hij sliep met een jas aan op bed. Hij had geen lakens. Daarom hebben we een dik dekbed met lakens en onderlakens en kussens voor hem geregeld.' Schandalig vindt ze het: 'De organisatie die het onderdak regelt voor de statushouders koopt een koelkast en wasmachine, maar leggen niet uit hoe die apparaten werken.' Ook had Kiffle geen idee van de post en rekeningen die binnen kwamen. Nel helpt hem nu om de achterstand in te halen.

Kiffle hoopt, dat zijn vrouw en kinderen binnen zes weken ook naar Nederland kunnen komen. Zijn buren hebben de hele kinderkamer voor hem ingericht. Ben: 'Veel mensen denken dat asielzoekers in een huis komen en geld krijgen. Maar het geld is een lening en dat moeten ze terugbetalen.' De zorg om de voormalige vluchteling heeft het nabuurschap versterkt. 'Kennissen die ik al jaren niet meer gezien had, heb ik nu weer contact mee. Ook vroeg ik de buren aan de overkant voor hulp.'

De buren tippen: 'Laat de organisatie die de vluchtelingen huisvest, de buurt van tevoren informeren dat er iemand van buiten Nederland in de buurt komt wonen. En als zo iemand in je straat komt, maak dan kennis. Ze zijn heel blij met een bosje tulpen.'


Het laatste woord is aan Kiffle. Hij wil niet op de foto, maar laat wel weten dat hij erg blij is met de hulp. Het zijn hier heel aardige mensen. Ik woon hier nu drie maanden en heb heimwee. Ik denk vaak aan mijn vrouw en kinderen, maar het is heel fijn dat de mensen mij helpen.' Met gevoel voor humor vult hij aan: 'Maar als mijn gezin hier is, dan is het nog fijner!'