Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

17 februari 2016

Langzaamverkeerverbinding over Ringvaart

JOEP DERKSEN

LISSE – De kans dat de verbinding tussen Lisse en Lisserbroek ooit nog beter wordt voor het auto- en vrachtwagenverkeer is heel klein. Dat bleek donderdag 11 februari tijdens de vergadering van de commissie Ruimte en Infrastructuur.

Wethouder Evert Jan Nieuwenhuis (SGP/ChristenUnie) informeerde de commissieleden, dat er tussen de verschillende overheden in principe een akkoord is om op de nieuw aan te leggen HOV-brug tussen de beide dorpen, ook extra ruimte te reserveren, zodat fietsers en bromfietsers daar overheen kunnen rijden. Ook wandelaars zouden van die 'langzaamverkeerverbinding' gebruik moeten kunnen maken. Maar welke overheidsinstantie welke financiële bijdrage gaat leveren aan de extra kosten, daar moet nog overeenstemming over komen, zo gaf Nieuwenhuis aan.

Hiermee lijkt een einde te komen aan de ambities van het college van burgemeester en wethouders om actief druk uit te voeren op een verbetering van de dubbeldorpverbinding (Lisse en Lisserbroek) voor het autoverkeer. Nieuwenhuis liet weten te hopen, dat met de komst van een HOV-verbinding er ook meer automobilisten in de bussen stappen. En de (brom)fietsen die niet over de huidige brug gaan, zou ook weer schelen in de verkeersdrukte. Veel meer dan een vage toezegging kwam Nieuwenhuis niet: 'Het zou interessant kunnen zijn om vanuit de Poelpolder een extra verbinding tussen Lisse en Lisserbroek te hebben. We zijn in gesprek met Haarlemmermeer, Holland Rijnland en de Provincie. Het is een gesprekspunt, maar of de kans groot of klein is kan ik niet inschatten.'


Maar volgens de wethouder staat in ieder geval niets de realisatie van de langzaamverkeerverbinding in de weg. 'De komst hiervan is nadrukkelijk de insteek van alle partijen (Lisse, Haarlemmermeer, Provincie Zuid-Holland en de Stadsregio Amsterdam, JD) die er bij betrokken zijn. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat die (langzaamverkeerverbinding, JD) er niet komt. De mening is veranderd van 'nice to have' in 'need to have'. Wij moeten een reëel deel van de kosten bijdragen. We proberen hier zo gunstig mogelijk uit te springen. We komen terug naar de gemeenteraad met de vraag voor een bedrag voor de realisatie voor de verbinding van langzaam verkeer.'