Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

07 juni 2016

De tocht naar nul kilo restafval

Wethouder Yvonne Peters (VVD) gaat zich samen met haar gezin honderd dagen lang inzetten om – als het lukt – nul kilogram restafval over te houden. Dus al het plastic, blik, karton, papier moet zo goed gescheiden worden, dat de normale vuilnisbak leeg blijft. Zij doet mee aan de '100-100-100-actie' en doet in het Witte Weekblad hier de komende maanden verslag van.

Deze week heb ik wat oude rommel opgeruimd. Er kwam heel wat uit de garage tevoorschijn, variërend van kapot kinderspeelgoed tot oud (tuin)gereedschap. Ook vond ik oude winterkleding, maar dat kan gelukkig in de kledingbak bij het Hertogspark. Mijn man Dirk-Jan heeft ook wat spullen verkocht via Marktplaats. Leuk dat iemand anders weer blij is met zijn 30e jaar oude racefiets!

Helaas hebben we ook veel producten weggegooid, die niet geschikt zijn voor hergebruik. Zo heb ik onder meer mijn oude i-Pad-hoesje weggegooid. Deze heb ik drie jaar intensief gebruikt, toen ik raadslid was en nu ik wethouder ben. Maar het ding kon er echt niet mee mee door. Nou heb ik door het gebruik van de i-Pad heel veel papier bespaard, maar dat hoesje levert wel 100 gram extra restafval op.

Tja, en dan zie je alles bij elkaar de restafval-teller meteen oplopen tot ruim 3 kilo. Maar het zou natuurlijk niet reëel zijn dit uit te stellen tot na afloop van het 100-100-100 project. Hiervan nadert het einde overigens; nog vier weken te gaan!


Yvonne Peters