OEGSTGEEST > Als de
projectontwikkelaar met zijn tientonners door de straten van
Poelgeest wil rijden, dan kan het college van burgemeester en
wethouders hier helemaal niets tegen doen. En de kans, dat de
projectontwikkelaar wil luisteren naar wethouder Wendelien Tönjann
(VVD) is ook niet erg groot, gezien het feit dat zij namens de
gemeente al jarenlang met de ontwikkelaar een gerechtelijke procedure
heeft doorlopen.
Vorige week verstrekte Tönjann meer
informatie aan de leden van de commissie Ruimte. Ze was hiertoe
genoodzaakt, vanwege het artikel in het Witte Weekblad, over de vele
honderden Poelgeestenaren die een petitie hebben ondertekend tegen de
komst van duizenden bouwverkeertrucks door hun kinderrijke wijk. Uit
de woorden van Tönjann kunnen de inwoners weinig hoop putten. ,,Het
bouwterrein ligt middenin de woonwijk en is lastig te bereiken. Met
de kranen staan we voor een lastige uitdaging. De bouwtorens zullen
hoe dan ook overlast geven.'' Wel stelde ze: ,,Veiligheid staat
voorop. De aannemer is verantwoordelijk voor de veiligheid van het
bouwverkeer.'' En hiermee schoof ze meteen de verantwoordelijkheid
van mogelijke toekomstige aanrijdingen van de gemeente af. Terwijl de
gemeente wel de grond heeft verkocht, zodat daar grote woontorens
gebouwd kunnen worden.
Tönjann
gaf aan, dat ze nog altijd werkt aan een oplossing. Ze hoopt het
Salomonsoordeel op donderdag 15 december te kunnen vertellen. Maar de
hoop, dat inwoners hier blij mee zullen zijn, is klein. ,,De
oplossing zal altijd ergens pijn doen; als je ziet waar gebouwd
wordt, zal het altijd een uitdaging blijven.'' Fractievoorzitter
Eelke van den Ouweelen (Lokaal) wees de wethouder er op: ,,Veiligheid
is ook de verantwoordelijkheid van de gemeente.'' Maar Tönjann
reageerde: ,,Het is niet de verantwoordelijkheid van de gemeente om
een bouwweg te realiseren, of te zorgen dat het bouwverkeer bij de
bouwplaats komt. We proberen er uit te komen met de ontwikkelaar,
maar het is niet gemakkelijk.''
Tönjann
gaf aan, dat ze al oplossingen had aangedragen, maar deze zijn tot nu
toe niet geaccepteerd door de bouwer. De wethouder verzuchtte: ,,Hij
mag gewoon door de wijk rijden, zoals elke verhuiswagen of de Spar.
Ik kan daar niets tegen doen. Ook al zijn het vijftig trucks of
vijftig kraanwagens.'' De wethouder heeft nog één troef achter de
hand, waarmee ze hoopt om concessies te krijgen van de bouwer. ,,Met
kraanwagens vanaf 24 meter lengte kun je bepaalde draaien niet meer
maken; dan kom je in de situatie dat de aannemer hulp aan ons moet
vragen. Ik ben er dagelijks mee bezig. Bij een convoi exceptionel
(extra lange trucks, JD) moeten verkeersregelaars betrokken worden.
Daar kan ik op sturen.''
Joep
Derksen
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home