Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

12 april 2017

'Eerlijkheid, transparantie en afspraken nakomen'

AALSMEER – Eerlijkheid, transparantie en afspraken nakomen; dat zijn de kernwoorden waar het bij Farm Direct om draait. Van oorsprong is oprichter/eigenaar Willem van Maasdijk een buitenstaander in de bloemenwereld, maar door zijn unieke en open manier van handelen heeft hij al gauw een goede naam opgebouwd. Hij heeft de handen ineen geslagen met zijn partner Bas Broeders; door deze samenwerking is de omzet omhoog geschoten en kan Farm Direct nu al zeggen, dat 2017 het meest succesvolle jaar ooit wordt in de geschiedenis van het bedrijf.

Door Joep Derksen

Gemakkelijk zijn de afgelopen vijf jaren zeker niet geweest, zo vertelt de in Ecuador geboren en op 19-jarige leeftijd naar Nederland gekomen Van Maasdijk openhartig. Als 'self made' ondernemer is hij actief geweest in de dot.com, online marketing en bij een computerbedrijf. Als zoon van een Ecuadoriaanse moeder en Nederlandse vader werd hem regelmatig gevraagd, waarom hij niets met bloemen deed.

Tot het moment, dat de tijd er rijp voor was; het was nadat hij zijn huidige vrouw leerde kennen. 'Mijn schoonmoeder is deels eigenares van de Olga Verde groep; één van de bekendere namen in rozen in Ecuador. Zij steunde me, door een deur te openen, zodat ik in Nederland bloemen uit Ecuador op de markt kon zetten.' In de beginperiode van Farm Direct ging Van Maasdijk letterlijk van deur naar deur om interesse te kweken voor de Ecuadoriaanse bloemen. Soms werd de deur voor zijn ogen dichtgesmeten, maar er waren ook ondernemers die hem een kans gaven. 'Bij Bert Boterbloembinderij ben ik echt begonnen; hij steunde mij als eerste en gaf me tips wat ik wel en niet moest doen. Het was een periode van veel vallen en even vaak weer opstaan.'

In 2014 leek het zakelijke leven Van Maasdijk toe te lachen; hij kwam in contact met een Oost-Europese importeur en bezocht het bedrijf persoonlijk om te kijken of dat een legitieme onderneming was. Alles zag er goed uit en Farm Direct verkocht enorm veel Ecuadoriaanse rozen aan dit bedrijf. Tot na acht maanden duidelijk werd, dat er nooit betaald zou worden. Het was een keihard les voor Van Maasdijk, maar hij kwam er sterker uit. 'Er zijn mensen die zich dan failliet laten verklaren, maar dan is al het vertrouwen weg. Ik heb een hypotheek opgenomen en heb alle kwekers in Ecuador en de transporteurs betaald. Dat werd heel erg gewaardeerd in de branche; de relaties werden sterker en deze bedrijven steunden mij in de wederopgroei van Farm Direct.'

Deze manier van werken past bij Van Maasdijk. 'Als aanbieder van Ecuador rozen doen we het net anders; bij ons gaat het om de persoonlijke en menselijke kant, waarbij de klant altijd gelijk heeft. Juist dat mis je soms in het informele wereldje van de bloemenhandel in Nederland.' Het is een filosofie, die volledig onderschreven wordt door zakenpartner Bas Broeders: 'De andere aanpak van Farm Direct trok me aan. De rozen en preserved rozen zijn van topkwaliteit, geteeld door Ecuadoriaanse bedrijven, die zich ook inzetten voor het welzijn van het eigen personeel. Iedereen kan rozen importeren en bloemen verkopen, maar het is de manier waarop, die bepaalt uit welk hout je gesneden bent.'

Van Maasdijk vult aan: 'We kiezen onze toeleveranciers uit: we sluiten ons niet aan bij een kweker, die geen Expoflores en Unicef-stempel heeft. En het liefst werken we met kwekers die daarnaast ook Rainforest-logo's en het Fair Trade logo dragen.' Hij vervolgt: 'Het gaat bij ons om transparantie, eerlijkheid en afspraken nakomen. We doen wat we zeggen. Vandaar ook de naam 'Farm Direct', want we willen de keten zo kort mogelijk maken. Dat is goed voor onze afnemers en goed voor de Ecuadoriaanse kwekers. De komende jaren zoeken we personeel om verder te groeien; ook via online verkopen. Maar hoe digitaal de wereld ook wordt, wij willen altijd het persoonlijke contact hebben en behouden. Onze klanten zijn geen afnemers van ons bedrijf, maar klant van de persoon binnen Farm Direct, waar ze rechtstreeks contact mee hebben. Iedere klant, klein of groot is even belangrijk voor ons.' Hij lacht: 'We zijn gek op kleine klanten; kom maar bij ons langs!'


Voor meer informatie: Farm Direct, Magnolia 1, (Dutch Flower Groep gebouw), 1424 LA De Kwakel, T: 06 5592 8364, W: www.farmdirect.nl