[KAAG
EN BRAASSEM] Het college van burgemeester en wethouders wil, dat de
gemeenteraad instemt met de 'Beleidsregel wonen en vliegen 20
Ke-contour Schiphol'. Hierdoor kan de gemeente ook woningbouw
mogelijk maken in gebieden onder de rook van Schiphol; iets wat tot
nu toe vrijwel onmogelijk is. Maar die uitbreidingskans komt wel met
een voorwaarde: mensen die in zo'n zogeheten 'LIB-gebied' hun huis
hebben, krijgen geen compensatie meer als ze klagen over
vliegtuiglawaai of fijnstofuitstoten.
Wethouder
Yvonne Peters (VVD) haastte zich vorige week te melden, dat instemmen
met dit collegevoorstel niet hetzelfde is als zeggen, dat woningbouw
mogelijk wordt in dat gebied. ,,Als je deze beleidsregel niet vast
stelt, zeg je dat wij (een besluit om daar al dan niet mogen bouwen,
JD) overlaten aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Dan
doen wij niet mee. De politiek kan besluiten te bepalen, dat je het
zelf wil doen.'' Over het recht om te klagen over Schipholoverlast
door de toekomstige bewoners stelde Peters: ,,Je
hebt inderdaad geen recht op een vergoeding voor Schiphol, voor de
situatie zoals die nu is.''
Volgens
haar zou dat niet gelden voor het geval er een Tweede Kaagbaan komt,
maar uit de ambtelijke stukken blijkt, dat het nationaal belang
voorop staat. ,,Volgens
de Nota van Toelichting LIB zijn de regels voor het gebied (…) erop
gericht om “enerzijds voldoende ruimte te laten voor de
ontwikkeling van de mainport Schiphol en anderzijds om
(woningbouw)ontwikkelingen mogelijk te maken. Beide zijn van
nationaal belang. Van
planschade of nadeelcompensatie,
respectievelijk een beroep op het Schadeschap, door nieuwe
(potentiële) bewoners kan echter geen sprake zijn wanneer deze
bewoners voldoende geïnformeerd zijn. Voor toekomstige wijzigingen
in wet- en regelgeving geldt daarentegen dat een algemene vrijwaring
van de luchtvaartsector niet aan de orde kan zijn.''
Een
belangrijke mededeling is te lezen in een brief van het Ministerie
van Infrastructuur en Waterstaat van 17 november 2017: ,,Op
het moment dat zich significante wijzigingen voordoen in de
ontwikkeling van Schiphol met niet voorzienbare effecten voor
geluidhinder en daarmee samenhangend woningbouw, zullen partijen met
elkaar in overleg treden om te bezien wat de consequenties hiervan
zijn voor de gemaakte afspraken.'' Er is dus geen garantie, dat de
nieuwe bewoners in de LIB-gebieden wél recht hebben op
schadevergoeding of compensatie als het geluids- of fijnstofoverlast
toeneemt.
Voor
de gemeente Kaag en Braassem heeft het instemmen met het
collegevoorstel ook gevolgen: ,,Eén van de
elementen van deze afspraak is, dat gemeenten geen verzoeken indienen
om vliegroutes te verleggen boven nieuwbouwlocaties (in het
LIB-gebied, JD). Gemeenten zijn gebonden zich hieraan te houden.''
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home