Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

04 oktober 2018

Onrust ondernemers Ter Aar


Over supermarktplannen achter Intratuin

Ter Aar – De plannen van het college om de komende jaren een tijdelijke supermarkt toe te staan achter de Intratuin, hebben ook gevolgen voor de Intratuin zelf. Het gemeentebestuur wil voorkomen, dat die Intratuin zelf in de toekomst ook verandert in een detailhandelslocatie. Daarom wil het college de huidige bestemming 'detailhandel' veranderen in 'Kas ten behoeve van tuincentrum'.

Wethouder Antoinette Ingwersen heeft hierover een gesprek gehad met Intratuineigenaar Leen Kroon. Ingwersen licht hierover toe: ,,In ieder geval kan eigenaar Leen Kroon zijn bedrijf uitoefenen. Maar je wilt voor de toekomst zorgen, dat het niet opnieuw een grootschalige detailhandelbestemming krijgt.'' Kroon vond het gesprek met de wethouder 'heel voorspoedig. Het is beter praten, dan ruziemaken. Ik heb uitgelegd, dat ik de boel niet bedonderd heb en dat ik in 2013 de bestemming 'detailhandel' had aangevraagd om een belevingswereld te creëren, om zo tegen het internet op te kunnen.'' Pas jaren later besloot Kroon om het stuk terrein achter zijn bedrijf te verkopen, zo laat hij weten.

De boodschap van de wethouder was duidelijk: ,,De gemeente wil voorkomen, dat dit grapje nog een keer gebeurt.'' Als de gemeenteraad later deze maand instemt met het collegevoorstel om een Vomar-supermarkt enkele jaren achter de Intratuin toe te staan, dan wil Kroon met het gemeentebestuur in overleg over de toekomstmogelijkheden. Waarbij hij er niet financieel onder zal lijden. ,,Het liefst houd ik de supermarkt achter de Intratuin, want dat zorgt voor veel traffic (bezoek, JD.) aan de Intratuin.''

Soms heeft Kroon het gevoel, dat hem de zwarte piet wordt toegespeeld. ,,Ik heb de indruk dat de gemeenteraad me niet vertrouwd. En de Verenigde Ondernemers Nieuwkoop (VON) bemoeit zich er ook mee. Het is een Sjors en Sjimmie club van kleine winkeliers. Ik ben er lid van, maar de VON doet net of wij de grootse vijand zijn. Ik heb ze niet op kennis van detailhandel kunnen betrappen.''

VON-voorzitter Leo Kooyman reageert hierop: ,,Met die uitspraak kan ik niet veel, want we vertegenwoordigen niet alleen kleine detaillisten. Ook Jumbo en Coop zijn lid van ons. Hij beledigt niet de VON, maar de mensen die in de detailhandel zitten. Als hij iets met ons wil uitpraten, kom ik graag naar hem toe.''