De slag om de natuurlijke energieopwekking is begonnen
REGIO – Duizenden extra laadpalen, zonnepanelenvelden, windmolens en huizen verwarmen met restwarmte. De omslag van gas naar alternatieve natuurlijke bronnen voor energie en warmte gaat nu echt beginnen. De gemeenteraden in Holland Rijnland moeten binnenkort verstrekkende keuzes maken, waar het gaat om de ‘concept Regionale Energiestrategie’ (RES). Hierin worden afspraken gemaakt over energiebesparing, duurzame mobiliteit, opwekking van warmte, ruimte en energie (inclusief zon op daken).
Hoewel er weinig valt te kiezen. Waar het gaat om de warmte voor onze huizen, zullen de gemeenten in Leiden en de Bollenstreek aansluiten op een warmtenetwerk, dat gebruik maakt van restwarmte uit de regio Rotterdam. ,,De kleine kernen in Kaag en Braassem, Alphen aan den Rijn en Nieuwkoop beschikken over veel aquathermiebronnen en hebben ruimte voor zonthermie. De kustgemeenten en Teylingen kunnen voor een groot deel worden gevoed met geothermie (aardwarmte).’’
Maar voor de stad Alphen is er een extra uitdaging: ,,Technisch gezien ligt Alphen aan den Rijn te ver van Leiden om het restwarmtenet door te trekken. Wellicht dat cascadering, ondersteund door de inzet van hulpwarmtecentrales, hierin soelaas kan bieden.’’ Cascadering is een ander woord voor biomassa, waarbij bomen worden gekapt en opgestookt om huizen te verwarmen.
Opwekking
In Holland Rijnland moet voor 1,03 terrawattuur aan duurzame energie worden opgewekt, via zon op daken, windturbines en zon op land. Uit de RES blijkt, dat dit niet in dichtbevolkte gebieden kan, dus de voor de hand liggende optie voor de zonnepanelenvelden en windturbines is het gebied rondom Kaag en Braassem, Nieuwkoop en Alphen aan den Rijn. ,,Grootschalige inzet van zon en wind is noodzakelijk’’, zo staat in de RES. ,,Met de regio’s die (deels) in het Groene Hart liggen, wordt gewerkt aan gedeelde uitgangspunten voor hernieuwbare energieopwekking (primair zonne-energie en windenergie) in het gehele Groene Hart.’’
Verkeer
De CO2-uitstoot van het verkeer moet omlaag. Gehoopt wordt, dat mensen voor de kortere afstanden vaker gaan lopen of fietsen, of dat inwoners beginnen met het ‘delen van hun auto’s’. En er moeten mobiliteitshubs komen: dat is een fysieke locatie waar verschillende type vervoermiddelen worden aangeboden: van deelfietsen en deelscooters tot deelauto’s. Deze vervoermiddelen kunnen bijvoorbeeld via een app worden gereserveerd en daarna worden gebruikt.
Het aantal laadpalen in Holland Rijnland voor elektrische auto’s stijgt de komende jaren explosief. Nu zijn er zo’n 450 laadpalen in deze regio, maar voor het jaar 2025 zijn er 3.295 laadpalen nodig, om te kunnen voorzien aan de behoefte van elektro-automobilisten voor het opladen van hun auto’s. Naast openbaar laden, moet het opladen van elektrische voertuigen op eigen terrein gestimuleerd worden.
In een eerste reactie op de RES laag burgemeester Marina van der Velde (Kaag en Braassem) weten: ,,Wij ondersteunen de regionale aanpak voor de duurzame opwek, tegelijkertijd willen wij aangeven dat het voor ons niet vanzelfsprekend is dat wij als gemeente Kaag en Braassem de verduurzaming voor de regio oplossen. Het open landschap waarderen wij en willen we behouden. Bij voorkeur plaatsen we de energiebronnen nabij bestaande infrastructuren als A4 of N207.’’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home