Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 september 2020

‘Andere maatregelen tegen verkeer Nieuweweg’

Hillegom – De politieke partijen Bloeiend Hillegom, VVD en GroenLinks willen, dat er beter geluisterd wordt naar de omwonenden van de Nieuweweg.

Deze inwoners staan op hun achterste benen, omdat ze overvallen werden door het bericht dat er allerlei drempels in hun straat komen. De partijen roepen het college op om voor de reconstructie van de Nieuweweg maatwerk toe te passen en rekening te houden met het gebruik van de weg en de wensen en bedenkingen van de bewoners en ondernemers. Ook moet de gemeente kijken naar andere alternatieven om deze doorgaande weg, die veel gebruikt wordt door fietsers richting Vogelenzang, minder interessant te maken voor sluipverkeer. Bijvoorbeeld door het afsluiten van de weg met uitzondering van bestemmingsverkeer of alleen drempels te plaatsen, die geen overlast geven aan landbouwvoertuigen.

Het voorstel werd na een stemming door de gemeenteraad verworpen. Raadslid Evers (BBH): ,,We hebben begrip voor de zorgen van de bewoners, maar veiligheid moet leidend zijn. Een fietser moet in de toekomst niet aangereden worden op deze weg, als de maatregelen niet voldoende zijn. Over het aantal drempels valt te discussiëren, maar we zijn voorstander van de komst van licht glooiende drempels.’’ Raadslid Langeveld (CDA) was het hier mee eens, zolang die drempels het landbouwverkeer niet hinderen. Wethouder Jan van Rijn: ,,Ik moet me houden aan de regelgeving bij het aanpassen van de weg. Er staan nu veertien drempels ingetekend; dat kan een ander aantal worden, maar die weg moet wel duurzaam veilig ingericht worden. Ik kan niet alleen maar rekening houden met de landbouwvoertuigen, die hier overheen rijden. We gaan met inwoners in gesprek waar die visuele drempels komen, die je alleen voelt als je harder dan 60 km per uur rijdt.’’