Bos van bureaucratie aanpakken
Nieuwkoop – Al jaren stimuleert de rijksoverheid, dat mensen vooral veel zelf moeten regelen. Maar dit gaat niet iedereen goed af en dat merken de ambtenaren bij de gemeente Nieuwkoop regelmatig.
Daarom heeft het gemeentebestuur iets nieuws bedacht; een ‘loket
voor oplossingen’. Burgemeester Robbert-Jan van Duijn geeft een voorbeeld. ,,Er
kwam laatst een vrouw aan de balie, die zei dat haar wasmachine het niet meer
deed. Volgens onze servicenormen moet zo’n gesprek binnen dertig seconden
worden afgewikkeld. Maar het gaat helemaal niet om die wasmachine. Er zit
regelmatig heel iets anders achter. We moeten er voor zorgen, dat die vrouw
terecht kan bij de instanties waar ze moet zijn. Dat ze goede zorg krijgt, als
ze die nodig heeft en dat de wijkagent een keer langskomt om te kijken of alles
goed gaat.’’
Zo’n loket voor oplossingen is niet bedoeld om alle
problemen van inwoners op te lossen, benadrukt de burgemeester. ,,We zijn als
overheid geen geluksmachine. Maar soms komen mensen aan de balie, die ‘personen
met verward gedrag’ genoemd worden. Wij vragen ons af of dat wel zo is. En of
het niet beter is om deze mensen even bij de hand te nemen om hen door het hele
bos van bureaucratie de weg te laten vinden.’’
De aankondiging van dit loket voor oplossingen komt in de
week, waarin bekend werd dat de Rabobank haar kantoorvestiging in Nieuwkoop
gaat sluiten. Het is een volgende stap in een maatschappij, waarin steeds meer
mensen gedwongen worden om allerlei zaken digitaal te gaan regelen.
Vol passie vervolgt Van Duijn: ,,Toen ik als burgemeester
begon, gaf ik aan, dat de overheid eerlijk, begripvol en zinvol moet zijn. Het
zijn onze inwoners en we hebben een bepaalde verantwoordelijkheid. Zeker in een
tijd, dat alles maar weggaat of op een grotere afstand komt te staan, zoals de
Rabobank.’’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home