Loket voor Oplossingen
Verdwijnen Rabobank biedt nieuwe kansen
Nieuwkoop / Kaag en Braassem – De Rabobank sluit haar
vestigingen in de gemeenten Nieuwkoop (Kennedyplein 5) en Kaag en Braassem (Het
Oog 1 in Roelofarendsveen). Het is een verdere verarming van deze middelgrote
gemeenten en roept de vraag op, wat de volgende dienstverlening is, die uit
deze gemeenten verdwijnt. Burgemeester Robbert-Jan van Duijn van de gemeente
Nieuwkoop presenteert echter een plan om inwoners te helpen.
JOEP DERKSEN
Niet voor iedereen is het verdwijnen van een fysiek kantoor
van de Rabobank een enorm probleem. Pensionado Hermien Blommers zal er geen
traan om laten; ze heeft al jaren geen voet gezet binnen een bankkantoor. ,,We
zijn daar niet van; we bankieren via internet. Maar voor oudere mensen vind ik
het wel een punt. Hoe doen zij voortaan het afhandelen van bankzaken? Dan ben
je al snel aangewezen op een kind.’’
De gemeentebesturen van beide plaatsen is om een reactie
gevraagd over het verdwijnen van de Rabovestigingen. Een woordvoerder van het
gemeentebestuur van Kaag en Braassem stelt: ,,Het pand is
van de Rabobank Regio Groene Hart Noord. Zij gaan in beginsel over een
mogelijke nieuwe functie. Wij spelen geen rol in het beleid van de Rabobank.’’
Een woordvoerder van Nieuwkoop geeft aan: ,,Naar wij hebben begrepen
houden ze wel een kleiner steunpunt voor geplande gesprekken met cliënten in Nieuwkoop. De ruimte die de Rabobank in
Nieuwkoop verlaat, is onderdeel van een groter complex waarin ook twee winkels
en een kantoor zijn ondergebracht.’’ Is dit een kans voor sociale woningen aan
het Kennedyplein? ,,Als eigenaar van het gebouw bezien we de mogelijkheden.
Gelet op de locatie en het feit dat er drie andere huurders zijn in het gebouw,
ligt omvormen naar sociale woningbouw niet direct voor de hand.’’
Burgemeester Robbert-Jan van Duijn van de gemeente Nieuwkoop
laat weten, dat de sluiting van de Rabobankvestiging in Nieuwkoop past in een
trend, die al jaren aan de gang is. ,,In deze tijd gaat alles maar weg of komt
op een grotere afstand te staan.’’ Hij heeft daarom het initiatief genomen om
een ‘Loket voor Oplossingen’ in te stellen; dit najaar gaat dit loket van
start. Het gemeentebestuur gaat de problemen en uitdagingen van de inwoners niet
zelf oplossen, zo geeft de burgemeester voor de duidelijkheid aan. ,,We zijn
als overheid geen geluksmachine. Het Loket voor Oplossingen is voor inwoners,
die ergens mee zitten, waarbij we hen kunnen door leiden naar de plek waar ze
naar toe moeten.’’
Het idee om dit loket op te zetten ontstond al voor het
nieuws van het verdwijnen van de Rabobank, maar die teloorgang van weer een
verdwenen vorm van dienstverlening is wel een bevestiging, dat het nodig is om
inwoners als gemeente bij te kunnen staan. Van Duijn: ,,Er komen wel eens
mensen aan de balie, die we ‘personen met verward gedrag’ noemen. Ik vroeg
mezelf af: ‘Is dat echt zo’, of moeten deze mensen even bij de hand genomen
worden om door het hele bos van bureaucratie de weg te vinden?’’
Een vrouw, die bij de gemeentelijke balie komt klagen over
een kapotte wasmachine, kan een signaal zijn, dat er eigenlijk andere dingen
spelen. Van Duijn: ,,We moeten er voor zorgen, dat die vrouw terecht kan bij de
instanties waar ze moet zijn. Dat ze goede zorg krijgt, als ze die nodig heeft
en dat de wijkagent een keer langskomt om te kijken of alles goed gaat.’’ Het
Loket voor Oplossingen kan daar aan bijdragen. De burgemeester: ,,De overheid
moet eerlijk, begripvol en zinvol zijn. Het zijn onze inwoners en we hebben een
bepaalde verantwoordelijkheid. Zeker in een tijd, dat alles maar weggaat of op
een grotere afstand komt te staan, zoals de Rabobank.”
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home