Meedenken over komst tunnel
Steeds meer stemmen gaan op voor de komst van een tunnel onder het kruispunt van de Gemeneweg in Hazerswoude-Dorp. Verschillende tekeningen zijn gemaakt van de varianten van zo’n onderdoorgang en op een online bijeenkomst op 5 april kunnen mensen deze varianten bekijken. Het is echter nog lang niet zeker dat de tunnel er komt.
Verkeer; het is een veelkoppig monster. Wie er niet in zit, beklaagt zich over de snelheid van het verkeer en wie er onderdeel van is, wil zo snel mogelijk naar huis. Veel inwoners maken zich zorgen over de veiligheid van hun kinderen en in september vorig jaar is een klankbordgroep opgericht voor de mogelijke komst van een onderdoorgang onder het kruispunt van de N209 en de Dorpsstraat. Samen met het Dorpsoverleg Hazerswoude-Dorp denkt deze klankbordgroep mee met een studie naar de komst van de tunnel. De tunneltekeningen maken duidelijk, wat de ruimtelijke gevolgen zijn van zo’n tunnel. Moeten er bijvoorbeeld huizen voor verdwijnen? Ook wordt op 5 april duidelijk of zo’n onderdoorgang überhaupt technisch uitvoerbaar is.
Een tunnel moet zorgen voor een hogere verkeersveiligheid én een betere lokale leefbaarheid in Hazerswoude-Dorp, maar ook al is die tunnel technisch mogelijk, dan gaat het toch nog zeker jaren duren voordat die onderdoorgang er is. Áls die tunnel er komt, want geld om ‘m aan te leggen, is er nog niet.
Het gemeentebestuur van Alphen aan den Rijn (waar Hazerswoude-Dorp onder valt) kijkt met belangstelling uit naar de resultaten van de tunnelschetsen. Namens wethouder Relus Breeuwsma laat een woordvoerder weten: “Het gemeentebestuur vindt het belangrijk dat de leefbaarheid, bereikbaarheid en doorstroming voor Hazerswoude-Dorp verbetert.” Hierbij wijst het gemeentebestuur er op, dat er ‘op korte termijn’ al maatregelen worden genomen om hier aan bij te dragen.
Dit zogeheten ‘Project N207 zuid’ wordt tussen 2024 en 2028 uitgevoerd. Dan gaat het om het aanpassen en aanleggen van provinciale wegen, wandelpaden en fietspaden en het realiseren van een ecologische verbindingszone, waarbij natuurgebieden met elkaar verbonden worden, zodat dieren (zonder vleugels) van het ene naar het ander gebied kunnen. Het gemeentebestuur ziet mogelijkheden voor de tunnel: “Voor de langere termijn zou een tunnel of tunnelbak ook zo’n maatregel kunnen zijn. Onderzoek moet uitwijzen of dit inderdaad ook zo is.”
Breeuwsma stelt enthousiast:
“Het is goed dat dit onderzoek nu zorgvuldig en vooral met de
inwoners wordt uitgevoerd.” Er zijn veel voordelen aan de komst van een tunnel,
vindt ook het gemeentebestuur. Wanneer het doorgaande verkeer sneller en
ongelijkvloers het dorp kan passeren, verbetert de leefkwaliteit. Vooral als
daarbij bovenop de tunnel nieuwe ruimte ontstaat. Nadelen zouden kunnen
zijn dat een tunnel een grote impact heeft op de verbinding en bereikbaarheid
binnen het dorp in de aanlegfase. Een tunnel of tunnelbak neemt namelijk veel
ruimte in.
Maar als het gemeentebestuur de
komst van zo'n tunnel ondersteunt, waarom is het college nog niet met een
voorstel gekomen richting de raad voor financiële ondersteuning? Een
woordvoerder geeft aan: “Het onderzoek naar de tunnel wordt vanuit het
programma Beter bereikbaar Gouwe uitgevoerd. Het is bovendien een
maatregel die heel duur is en grote impact heeft op de omgeving. Daarom wachten
we eerst het onderzoek af tot de kosten, werking en ruimtelijke impact van een
tunnel duidelijk zijn. Het uitvoeren van het onderzoek leidt niet automatisch
tot een positief besluit. Het college wacht het advies van de bestuurlijke
afstemgroep af. Overigens is dit een maatregel in een provinciale weg, waardoor
dit in de eerste plaats bij provinciale staten moet worden voorgelegd.”
Aanmelden voor de online
bijeenkomst op woensdagavond 5 april kan
op www.beterbereikbaargouwe.nl. Op maandag 24 april is er ook een fysieke informatiebijeenkomst.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home