Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

13 januari 2007

"Enorme tijdwinst te boeken met het leren schrijven"

Hillegom - Het digitale schoolbord en de Mobile NoteTaker worden, soms op proefbasis, door een aantal instanties en personen gebruikt. In de Duin- en Bollenstreek zijn - nog - geen gebruikers van deze nieuwe vindingen, maar Henk Schweitzer, docent en schrijver van een lesmethode en verbonden aan Hogeschool Inholland Haarlem en Else Kooijman, coördinator Pedagogisch Schrijfcentrum en verbonden aan de Hogeschool IPABO in Amsterdam, geven hun mening vanuit hun eigen ervaringen.
Schweitzer: “Als docent geef ik les in schrijven en ik ben specialist in het helpen van kinderen die problemen hebben om te leren schrijven. Ik deed begin 2006 mee aan een onderzoeksproject van de Universiteit Twente over een interactief schrijfsysteem, dat kinderen leert schrijven zonder inbreng van een leerkracht. Daar gebruikten zij de Mobile NoteTaker mee; de deelnemers schreven de letters op papier en de computer reageert onmiddellijk of ze de letters goed schrijven. Mijn ervaring is, dat er enorme tijdwinst te boeken is met het leren schrijven. Momenteel hebben we een proefproject lopen, waarbij twee dyslectische studenten met de Mobile NoteTaker werken. We brengen de plussen en minnen in kaart, maar de eerste resultaten zien er gunstig uit. De deelnemers kunnen nu aantekeningen maken, deze in de computer zetten en direct een spellingcontrole laten uitvoeren. Het is werkelijk een uniek instrument.”

Eenvoudig

De docent ziet op dit moment nog geen nadelen en is enthousiast over hoe eenvoudig het is om de techniek onder de knie te krijgen: “Het is gewoon een pen dat je gebruikt en het is vrij eenvoudig. Voor leerlingen in bovenbouw basisschool met wat begeleiding is deze ‘digitale pen’ goed te hanteren en voor de gemiddelde student is het uitermate eenvoudig. Met de mensen die bang zijn voor het verloren gaan van een stukje nostalgie, ben ik het niet eens. Veel schoolborden worden nu al vervangen door smartborden. Als bij inrichting van nieuwe schoolgebouwen ook digitale schoolborden worden geplaatst, dan zal dat een enorme impuls zijn voor het onderwijs. Bovendien, krijtborden hebben ook hun minpunten in verband met krijtallergie en dat werken met krijt niet schoon is.” Schweitzer concludeert: “Door mijn ervaringen met de Mobile NoteTaker wil ik dit apparaatje inzetten als belangrijk alternatief voor dyslectische kinderen en jongeren met schrijfproblemen.

Ook Else Kooijman is lovend: “Ongeveer een jaar geleden ben ik voor het eerst met de Mobile NoteTaker in aanraking gekomen via een van de studenten die een post-HBO opleiding volgt. Ik vind de Mobile NoteTaker het prettigst bij het maken van aantekeningen op momenten dat ik geen andere documenten nodig heb. Korte gespreksnotities zijn vlot op te slaan en te bewerken. Ook gebruik ik dit apparaatje bij het maken van aantekeningen tijdens stagebezoeken. Met een laptop op schoot zitten, achter in een klas, is storender dan werken met de pen. De Mobile NoteTaker is in een handomdraai klaar voor gebruik, hij ziet er gewoon uit en hij maakt geen geluid. En het is ideaal dat ik de verslagen dan niet meer hoef uit te werken.”

Zwierig

Ze vervolgt: “De nieuwste versie van de Mobile NoteTaker heeft een trainingsprogramma voor het handschrift. Daardoor is de omzetting van het geschreven handschrift in digitale tekst verbeterd. De computer herkent je handschrift beter. Het is echt een apparaatje dat door iedereen gebruikt kan worden. Je wordt echter wel feilloos geconfronteerd met de zwakke punten in je handschrift. De omzetting naar digitale tekst is verbazingwekkend goed, maar je kunt het ook te bont maken. Mijn h en k lijken bijvoorbeeld teveel op elkaar als ik snel schrijf. Daar moet ik op letten. En al te zwierige hoofdletters kan ik ook beter achterwege laten als ik met de Mobile NoteTaker schrijf.”

“Ook als vervanger van het schoolbord en om kinderen te leren schrijven is de Mobile NoteTaker goed inzetbaar in het basisonderwijs. Kan de computer het handschrift niet lezen? Dan moet de schrijver zijn handschrift verbeteren. Het is prettig dat kinderen, maar ook volwassenen, op deze manier feedback kunnen krijgen op hun handschrift van een 'objectieve instantie'. Voldoet het of niet? De leerkracht blijft overigens nodig voor het geven van aanwijzingen ter verbetering.”

Nadeel

Over de manier waarop de pen gehanteerd wordt, zegt Kooijman: “Het is erg prettig dat de Mobile NoteTaker schrijft met een gewone balpen op gewoon papier. Je ziet wat je doet en het voelt vertrouwd. Nadeel is wel dat het een balpen is en geen gelpen, fineliner of vulpen. Op een balpen oefen je nu eenmaal meer druk uit en dat is goed te merken als je normaal gesproken met een vulpen schrijft en langdurig aantekeningen moet maken. Misschien is het nog eens mogelijk een potloodversie te maken. Verder zou een mooi stevig leren tasje met ruimte voor een paar reservepennetjes en extra batterijtjes zouden ook geen slecht idee zijn.”
Gaat er niet een stukje nostalgie verloren? “Nou, nee hoor! Ik vind het fantastisch dat er zoveel mogelijkheden zijn om tekst te maken. De vulpen, de gelpen, het potlood (nog altijd voor veel mensen het prettigste schrijfinstrument), allerhande kalligrafiemateriaal (van tandenstokers en wasknijpers tot viltstiften en losse pennetjes), het toetsenbord en de Mobile NoteTaker: ze hebben allemaal hun eigen toepassingen. Wie alle instrumenten vaardig kan hanteren, is vrij in zijn keuze, en zal altijd de handigste optie kunnen kiezen. Ik ben heel blij met deze ontwikkeling.”