Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

16 juli 2008

Kinderen zijn kenners bij Kaagweek

DE KAAG – Niemand hield het droog tijdens de Natte Kaagweek; of het vocht nu vanuit de wolken kwam vallen of dat de inwendige mens eens goed gelest werd. Maar net als andere jaren stonden de zeilraces in het teken van twee dingen: ontspanning en competitie.

Op Kaageiland verzamelden zich zaterdag 12 juli vele tientallen kinderen van 9 jaar en ouder die elkaar bestreden in de verschillende zeilcompetities: Splash, Splash A, Optimist of Regenbootklasse. De allerjongste onder hen is Pauline Hennink (9) uit Voorschoten. Zij was de enige Junior-C die deelnam en was daardoor direct al winnaar in haar klasse. Ze mocht echter tegelijk met de Junioren-B starten en, ondanks dat ze enkele minuten met volle kracht moest hozen, lukte het haar toch om enkele oudere deelnemertjes in te halen. En daar was ze nog het meest trots op, zo laat ze weten: ‘De race was niet echt gemakkelijk, want voor de wind liep ik vol en moest ik hozen. Daarna ben ik verder gegaan en heb de anderen gevolgd. Uiteindelijk heb ik nog twee mensen ingehaald.’ Hennink zeilt twee jaar, maar ze slaat je nu al om de oren met zeiltermen als ‘overstag’, ‘gijpen’, ‘kruisen’ en ‘schipperen’. Over de races zelf: ‘Ik doe het voor de lol, want als je wilt winnen en het lukt niet, heb je het ook niet leuk.’

Ondertussen is Maarten Versluis halverwege zijn race uitgestapt. Met een pijnlijk gezicht wendt hij zich tot een EHBO-er: “Mijn arm is uit de kom geraakt tijdens het gijpen. Kun je hem even terug in de kom zetten?” De EHBO-er wil hier niets van weten: “Dit is toch niet de eerste keer voor jou? Je moet hiervoor naar het ziekenhuis.”

De 16-jarige Alexander Rijkmans is zich aan het voorbereiden op zijn race in de klasse Splash-A. Hoewel het voor hem de eerste keer is dat hij in deze race meedoet tijdens de natte Kaagweek, zijn toch een aantal ogen op hem gevestigd. Vorig jaar was hij namelijk winnaar bij de Optimisten en tevens behaalde hij de titel Regiokampioen in Optimist A voor 2007. Rijkmans: ‘Ik ben eind vorig jaar overgestapt van de Optimist naar de Splash. Ik heb aan slechts een handjevol regiowedstrijden deelgenomen, maar dankzij de resultaten kan ik nu uitkomen in de Splash-A. Het is mijn eerste keer dus, maar ik ga wel voor de titel, ja.’
Wat is er nu zo mooi aan dat zeilen op het water? ‘Het is lekker om op het water te zijn; je bent er vrij, maar hebt wel de wedstrijdspanning. Het is de combinatie van tactiek en techniek waarbij je wilt excelleren. Maar bovenal is deze gezellige week vooral voor de lol.’