Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

16 juli 2008

Topkwaliteit zand voor European Sand Sculpture Festival

NOORDWIJK – Talloze carvers zijn van 13 tot en met 18 juli bezig om de mooiste zandsculpturen te maken die allen in het teken staan van Disney. Prachtige creaties van Simba de leeuw, Assepoester en het kasteel van Sneeuwwitje, zijn nu al duidelijk herkenbaar en te bewonderen.

Een van de zandkunstenaars neemt even de tijd om wat over zijn passie te vertellen. Rich Varano (49) bouwt al zandsculpturen sinds hij zes jaar was: “Toen deed ik het samen met mijn vader en zes broers en zussen, maar ik vond het dus echt heel erg leuk. Tegenwoordig is het mijn beroep en verdien ik er mijn geld mee. Ik heb zes mensen in dienst die ook zandsculpturen maken.” Heeft Varano wel eens wat gewonnen? “Jazeker; ik was de World Grand Master Champion!”

Over het feit dat het European Sand Sculpture Festival verhuist was van Scheveningen naar Noordwijk, was Varano zeer te spreken. “Zowel Scheveningen als Noordwijk zijn mooie plaatsen, maar hier is het wat rustiger en dat bevalt me goed. De sculpturen komen zo beter naar voren. Waar ik zeer enthousiast over ben, is de zeer hoge kwaliteit zand waar ik mee werk: het is mijn op een na favoriete zandsoort, want het blijft goed plakken.” Waar ligt dan Varano’s meest favoriete zand om mee te sculpturen? “In het Spaanse Vailladolid: daar hoef je niet eens water toe te voegen, want het zand blijft zo al aan elkaar plakken.”