Nieuwe stappen om alcoholgebruik onder jongeren tegen te gaan
Van Rhijn stak van wal: ‘De cijfers laten zien dat 12-, 13 en 14-jarigen minder zijn gaan drinken dan in 1988, maar de 15 – 18 jarigen zijn meer gaan drinken. Wat het gemiddeld aantal glazen per week betreft, drinkt 22% van de 17 en 18 jarigen 21 of meer glazen alcohol per week.’ De ouders zijn hier medeverantwoordelijk voor, oordeelde Van Rhijn: ‘Het eerste drankje wordt veelal door ouders danwel de familiekring aangeboden. Van de kinderen die 12 en 13 jaar zijn koopt 33% zelf alcohol en van de 15-jarigen koopt 80% zelf alcohol, terwijl je beneden 16 jaar geen alcohol zou mogen kopen.’
‘Het alcoholgebruik door jongeren is sterk gestegen. Ze drinken jonger, vaker en meer. Alleen preventie is niet genoeg; handhaving is ook noodzakelijk voor minder gezondheidsschade en minder veiligheidsproblemen. Bij dit alcoholbeleid moeten veel instanties betrokken worden op het gebied van onder meer jeugd, horeca, sport en kerk.’ Over de toekomst mijmerde Van Rhijn: ‘Optrekken van de leeftijdsgrens naar 18 jaar om alcohol te kopen en jongeren die alcohol in een openbare gelegenheid bezitten strafbaar stellen. Ook moeten we jongeren vroeger op stap laten gaan.’ Visser informeerde: ‘Het doel van het gemeentelijke alcoholmatigingsbeleid dat door de gemeenteraad in mei wordt behandeld is dat jongeren onder 16 jaar niet zouden mogen drinken. Daarboven moet er met mate gedronken worden. Er mag geen alcohol gebruikt worden tijdens werk, verkeer, sport en zwangerschap. We willen een cultuuromslag realiseren en de verkoop van alcohol reguleren.’
De gemeente wil dit bereiken met meer alcoholcommunicatie, meedoen aan alcoholpreventiebeleid op scholen en het instellen van een lokale alcoholwerkgroep. Samen met de supermarkten wil de gemeente de leeftijdscampagne om jongeren geen alcohol te laten kopen versterken. Ook komt er nieuwe regelgeving waarbij op sportverenigingen niet meer aan jongeren onder 18 jaar wordt geschonken. De gemeente wil met de vijf grote sportverenigingen op Ter Specke op vrijwillige basis in gesprek om de volgende afspraken te maken: Niet schenken aan jongeren onder 18, niet schenken als er kinderen zijn of bijvoorbeeld niet voor 17:00 uur, prijsbeleid: fris goedkoper maken dan alcohol, meedoen aan campagnes. Visser: ‘We zijn bereid om daar iets tegen over te zetten in de vorm van subsidie en/of sponsoring. (10.000 tot 14.000 euro per jaar is hiervoor beschikbaar).
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home