Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

18 maart 2009

‘Zonder goede begeleiding kunnen dingen mis gaan’

LISSE – De vader ageert tegen het feit dat zijn zoon Philip niet meer bij Landgoed Keukenhof vrijwilligerswerk mag uitvoeren. Astrid van de Graaf, woordvoerder van Landgoed Keukenhof, reageert: ‘Philip had speciaal aandacht nodig. Hij is iemand met autisme, is ook onder behandeling, maar met een andere groep. We zijn geen sociale werkvoorziening, als het hier mis gaat, worden wij er op afgerekend. De mensen die bij ons werken hebben er geen ervaring mee.’
Ze vervolgt: ‘Wat er gebeurt is, mag ik niet over praten. Die jongen heeft meer aandacht nodig dan een willekeurige werknemer. We hebben hier wel meerdere vrijwilligersmedewerkers, maar die worden constant begeleid door ’s Heeren Loo. Zo’n groepje komt dan met een eigen begeleider werken. Jan van Duin heeft contact met de begeleiders en als er problemen zijn, lossen die begeleiders het op. Jan van Duin is gewoon een boswachter; die kan dat gewoon niet zelf op zich nemen. We kunnen er niet aan beginnen om Philip weer als vrijwilliger aan te nemen. We hebben er geen tijd voor, het is geen kwestie van onwil. Maar door die vader van Philip zou je koudwatervrees krijgen. Met zulke gevolgen worden we voorzichtiger om weer een vrijwilliger met een beperking zonder begeleiding hier te laten werken.’

Boswachter Jan van Duin vertelt over zijn ervaringen: ‘Deze jongen zit onder begeleiding in een andere instelling. Hij heeft meerdere problemen op andere werklocaties gehad. Er zijn twee Philips: de Philip als zijn vader in beeld is en de Philip als zijn vader niet in beeld is. Als zijn vader komt, gaat hij werken. Als zijn vader weg is, gaat hij zitten en doet hij niets meer. Ik neem hem niets kwalijks, maar die jongen heeft zoveel problemen en frustraties: dat uit zich in heel veel dingen en het roept frustraties op bij anderen. ’

Van Duin: ‘In eerste instantie wees ik het verzoek om Philip bij het Landgoed te laten werken af. Maar zijn vader had zo’n overtuigend verhaal dat ik het toch heb toegestaan, maar het is in de praktijk heel anders gelopen. Deze jongen heeft professionele hulp nodig die wij niet kunnen geven. Hij loopt hier tussen andere vrijwilligers en heeft symptomen waar wij niet mee om kunnen gaan. Als er geen goede begeleiding is, kunnen er dingen mis gaan.’


De boswachter besluit: ‘Achteraf heb ik er ontzettend veel spijt van. Ik neem nooit iemand meer aan, zonder de instanties te raadplegen die mij kunnen vertellen waar ik op moet letten, zodat ik de symptomen leer herkennen. Voor deze jongen was geen klankbord. Zijn vader is trots op zijn zoon en dan is het heel moeilijk dat het niet werkt. Philip heeft dringend hulp nodig. Het is jammer dat het zo gegaan is. Iedereen is hier welkom, maar eerst willen we met hulpverlening een gesprek hebben. We moesten met de samenwerking stoppen anders had die jongen ook schade opgelopen. Door je onkunde kun je namelijk schade aanrichten. Zonder goede begeleiding is terugkomen uitgesloten. Het werk hier is niet passend bij Philip.’