Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

12 februari 2010

Lisse heeft beste gemeentelijke website van de Bollenstreek

STREEK – De kwaliteit van de gemeentelijke websites verschilt behoorlijk, zo blijkt uit een officieel onderzoek van de nationale overheid. Lisse voert in de Duin- en Bollenstreek de lijst aan met een 39ste plaats, terwijl Noordwijkerhout hekkensluiter is op de 396ste positie. “Het nut van dit soort ranglijstjes kan wel wat worden gerelativeerd.”

Door Joep Derksen

De Overheid.nl Monitor voert jaarlijks een onderzoek uit waarbij de websites van overheidsorganisaties worden beoordeeld. De sites worden onder meer beoordeeld op hun mate van transparantie, dienstverlening, toegankelijkheid en interactieve verwijzingen. De site van de gemeente Lisse is de enige die de top-50 haalt. Hillegom staat op plek 170, een plaatsje hoger dan Teylingen. Noordwijk vindt zich terug op nummer 241, terwijl Katwijk (299) en Noordwijkerhout (396) achterin de ranglijst terug te vinden zijn.

Aan de gemeenten is een reactie gevraagd op deze ontwikkeling en de verschillende woordvoerders geven hun commentaar. Noordwijk laat weten: “De notering is sterk afhankelijk van de mogelijkheden die de softwareapplicaties bieden, vooral voor interactieve toepassingen. Het softwarepakket van Noordwijk wordt dit jaar verder uitgebreid. Daarbij vindt een goede afweging plaats tussen kosten en baten. Overigens hebben de meeste gemeentelijke websites inmiddels een zodanige kwaliteit, dat het nut van dit soort ranglijstjes inmiddels wel wat kan worden gerelativeerd.”

Fris

De Noordwijkerhoutse woordvoerder vertelt: “De ranglijst is gebaseerd op een onderzoek naar onze oude website. Wij hebben inmiddels een nieuwe gemeentelijke website die op 4 januari online is gegaan. De site heeft een nieuwe, frisse vormgeving, is overzichtelijker en gebruiksvriendelijker dan de eerste website van de gemeente die in 2001 in gebruik werd genomen. Nieuw op de website is dat er tien producten digitaal aangevraagd kunnen worden. Een aantal producten kan digitaal betaald worden via het E-loket in combinatie met het gebruik van DigiD. Voor de parkeermogelijkheden en wegwerkzaamheden is er gebruikgemaakt van kaartjes, waardoor de locaties makkelijk terug te vinden zijn. De gemeentelijke website is nog volop in ontwikkeling. Wij hopen dat wij met onze nieuwe website in de top 100 zullen belanden.”

Wethouder Bas Brekelmans van de gemeente Lisse informeert over de 39ste plaats: “Hier kunnen we allemaal zeer tevreden mee zijn. Onze inspanningen om in de top 50 van gemeentelijke websites te staan werpen hun vruchten af. Natuurlijk is de hoge notering geen doel op zich, maar een indicatie dat we een kwalitatieve en klantvriendelijke website hebben voor onze inwoners. En daar gaat het uiteindelijk om.”

Beter

De site van Hillegom wordt dit jaar voor het eerst hoger aangeslagen dan die van Teylingen. De Hillegomse woordvoerder laat weten: “De gemeente Hillegom heeft flink geïnvesteerd in een nieuwe website. Voorafgaand aan de ontwikkeling hebben we een onderzoek gedaan onder 1500 inwoners en 1200 bedrijven. Zo kwamen we te weten wat bezoekers van onze website belangrijke informatie vinden. Daarnaast zijn we met de komst van de nieuwe website veel beter in staat om de voldoen aan de eisen die de hogere overheid aan ons stelt. Onze doelstelling is een plaats te behalen bij de eerste 100 gemeenten. Het ambitieniveau is een plaats bij de eerste 50. Binnenkort wordt onder meer mogelijk een persoonlijke internetpagina samen te stellen en via de website afspraken te maken.”

Slechter

De Teylingse woordvoerder informeert: “We staan nog steeds een beetje op dezelfde plek als waar we stonden. De afgelopen tijd hebben we niet geïnvesteerd in uitbreiding van onze dienstverlening. Dat zouden we vorig jaar doen, maar dat project dat we uit zouden voeren is vertraagd. We zijn niet slechter geworden, maar hetzelfde gebleven. Als anderen investeren dan gaan ze vooruit. Waar we nu heel druk mee bezig zijn is een heel grote slag in onze dienstverlening te maken om heel veel service op maat te verlenen. Bewoners zullen dat pas na de zomer echt gaan merken. In de loop van dit voorjaar (april/mei) gaat de website er echt anders uitzien. Ook zorgen softwarepakketten ervoor dat de mensen veel meer informatie kunnen vinden.”

De gemeente Katwijk bereikte de 299ste plek. Heeft de gemeente wel genoeg geïnvesteerd in de website? Een gemeentelijk woordvoerder vertelt: “Voor 2010 is er budget vrijgemaakt om de website opnieuw op te tuigen. Dit jaar wordt echt in de website geïnvesteerd en eind 2010 willen we een nieuwe website presenteren. Met die nieuwe site zijn er mogelijkheden tot interactie: de mensen mogen de site op hun gewenste manier inrichten. Ook kan dan digitaal afspraken gemaakt worden of verhuisberichten doorgegeven worden. Verschillende producten kunnen digitaal worden aangevraagd, maar paspoorten zullen altijd persoonlijk moeten worden opgehaald.” Hebt u de ambitie om in de top-50 te komen? “Het belangrijkste is dat onze website voldoet aan de behoefte van onze inwoners. Of het een top-50 of top-10 notering is: we moeten onze klanten goed kunnen bedienen langs de digitale weg.”

De gemeente die de “beste” website van Nederland heeft is Capelle aan den IJssel (
www.capelleaandenijssel.nl). Op de laatste plaats (431) staat de gemeente Nieuw-Lekkerland (www.nieuw-lekkerland.nl). Voor een compleet overzicht: http://monitor.overheid.nl/ranglijsten?organisatietype=gemeente.