Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

17 juni 2010

“Het woord burger is het bewijs dat er een kloof is met de politiek”


Ard van der Steur neemt zitting in Tweede Kamer

WARMOND – Niemand kan het ontgaan zijn dat er een totale ommekeer heeft plaatsgevonden in de landelijke politiek. Deze verandering in het politieke landschap heeft er onder meer voor gezorgd dat de Duin- en Bollenstreek minimaal één vertegenwoordiger in de Tweede Kamer heeft. Zijn naam is Ard van der Steur, al jaren fractievoorzitter van de VVD in Teylingen. Hij kwam op de 26ste plaats van de kandidatenlijst te staan op het moment dat de VVD in de peilingen maar op 18 zetels mocht rekenen. Dus tot enkele weken geleden had hij er geen rekening mee gehouden dat zijn leven een drastische wending zou nemen. De ster van Van der Steur is rijzende, dus is het tijd te weten te komen wie deze sigarengenietende, levenslustige politicus, aspirerend auteur, maar ook slachtoffer van een bedreiging nu eigenlijk is. Maar vooral ook wat het inhoudt om een politicus te zijn en hoe het toch komt dat er zo’n kloof bestaat tussen de politici en die andere 16,8 miljoen Nederlanders. “Ik wil me niet laten leiden door politiek opportunisme”.

Door Joep Derksen

De wortels van Van der Steur’s politieke carrière lagen bij, hoe kan het ook anders, de jongerenafdeling van de VVD; de JOVD, waar hij van 1983 tot 1987 lid van was. Indertijd zat ene Mark Rutte in het bestuur van de JOVD. De huidige Warmonder zegde zijn lidmaatschap op in 1987: “Ik vond dat de JOVD inhoudelijk te weinig deed.” De politiek begon echter al gauw te kriebelen, niet in het minst dankzij een goede vriend van Van der Steur: Philippe Brood, die in 1998 voor de VVD in de Tweede Kamer kwam en twee jaar later aan een hartstilstand overleed. “We hadden het er altijd over wat we zouden doen als we samen in de Kamer zouden zitten”, herinnert Van der Steur zich met een glimlach.

Dat heeft niet zo mogen zijn, maar nadat Van der Steur al in 2006 op de kandidatenlijst kwam (op een onverkiesbare 39ste plek) werd hij in 2010 weer gevraagd. Hoe word je gevraagd om op zo’n lijst te komen? “In die periode sprak ik met regionale en landelijke politici over de herindelingsproblematieken. Blijkbaar is toen mijn naam genoemd en ik vond het een eer en uitdaging om kandidaat te zijn.

Kloof

Al jaren wordt gesproken over de “kloof tussen de burgers en de politiek”. Bestaat die kloof inderdaad en wat denkt het Kamerlid hieraan te kunnen veranderen? “Het woord “burger” is al het bewijs van de kloof met de politiek. Ik spreek nooit over “burgers”, want die bestaan niet. Je hebt Warmonders, Sassenheimers, Voorhouters, Teylingers en Nederlanders. Iedere dinsdag, woensdag en donderdag ben ik in Den Haag, maar ik heb me voorgenomen om iedere vrijdag het land in te gaan. Ik wil echt de dingen zien en ga me op de zondagen en maandagen goed inlezen in alle stukken. De zaterdag is er voor gezinszaken. Tenminste, als er niets anders is. Ik heb er in ieder geval zin an en gooi de beuk erin om zo spoedig mogelijk een effectief kamerlid te zijn.”

Tja, dat hebben meer kamerleden gezegd en vervolgens hoort heel Nederland niets meer van hen. Hoe wil Van der Steur voorkomen dat hem dit ook overkomt? “Ik wil het ondervangen door hard te werken, al moet je geluk hebben door de portefeuille die je beheert. De media zijn heel bepalend of je zichtbaar zult zijn, al is voor mij publiciteit geen doel op zich. Het volgen van de waan van de dag vind ik een verkeerd middel en sommige partijen laten zich hier teveel door leiden.”

Paars

Afgelopen weekend werd bekend dat professor Rosenthal tot informateur benoemd is, dus er zijn volop speculaties of de VVD serieus met de PVV wil praten om een regering te vormen. Het CDA houdt zich als grootste verliezer op de achtergrond en ook de opties Paars Plus (VVD, PvdA, D66, GroenLinks) en LinksMidden (VVD, PvdA en CDA) liggen nog wagenwijd open. Hoe is de stand van zaken? Het nieuwbakken kamerlid laat zien dat hij een volleerd politicus is: “Het is terecht dat de media hierover speculeren, maar ik zeg er weinig over. De informateur moet in kaart brengen wat er mogelijk is. Ook de PVV past in dat kader, want elke politieke partij waar mensen op stemmen, speelt een rol in het democratische proces en dient serieus genomen te worden.”

Wat betekent de politiek voor het leven van Van der Steur? “Het is mijn grootste hobby en ik kan er veel van mijn visie in kwijt hoe ik vind dat er omgegaan moet worden met de belangen van de kiezers en hoe een samenleving moet functioneren. Ik vind het fantastisch hieraan bij te dragen, want als onderdeel van de samenleving moet je niet alleen consumeren, maar ook produceren. Dat kan ik in de politiek vormgeven. Voorlopig blijf ik dan ook nog lid van de Teylingse fractie, als Mark (Rutte – JD) en de fractie zelf het willen en ik er ook echt invulling aan kan geven. Maar als ik een aantal vergaderingen niet kan bijwonen, moet ik weg zijn, vind ik.”

Kogelvrij vest

Geert Wilders loopt al zes jaar met een kogelvrij vest rond en hij wordt dag en nacht door bodyguards omringd. Is de Warmonder bang voor een beperking van zijn eigen vrijheden? “Ik werd in 2005 bedreigd; vlak voor kerst en nog wel met een bepaalde tekst op een kerstkaart nota bene. Op dat moment heb ik mezelf goed leren kennen. In eerste instantie sta je even stil bij de vraag waar je het aan verdiend hebt, omdat mijn motieven altijd zuiver zijn. Ik begreep de tekst ook niet, omdat er niet in stond waarom ik bedreigd werd. Ik wilde me door die bedreiging echter geen seconde laten leiden, al vond ik het voor mijn vrouw wel beangstigend. Mijn tweede reactie was: ‘Zo hoort het niet!’ Ik werd boos omdat er blijkbaar iemand is die denkt dat hij met zo’n actie iets kan bereiken. Ik heb geen moment overwogen om te stoppen. Sterker nog, ik zei tegen mezelf: ‘Nu ga ik dus zeker verder!’

Tot slot: welke vraag is u nog nooit gesteld? “Met wie, levend of overleden, zou je een avond willen eten? Dat is met mijn vriend Philippe Brood en Winston Churchill en het wordt gegarandeerd een elektrische discussie. We hebben Churchill altijd bewonderd om zijn principiële standvastigheid en ik wil dit voorbeeld volgen door me niet te laten leiden door politiek gewin of opportunisme.”