Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

17 juni 2010

Van stagiaire tot auteur

Van der Steur’s levenskeuze is een optelsom van keuzes over dingen die hij niet wil doen. “Na de middelbare school wilde ik naar de hotelschool om kok te worden en in een hotel te werken. Ik realiseerde me echter dat je met zo’n opleiding geen andere carrière meer kunt maken. Daarom ben ik rechten gaan studeren: daarmee kun je ook in een hotel werken. Advocaat wilde ik niet worden; dat leek me heel hard werken voor heel weinig geld. Maar ik wilde wel weten of die gedachtegang klopte. Voor mijn stage heb ik daarom gesolliciteerd bij het kantoor wat mij het meest verschrikkelijk leek; Nauta Dutilh. Na drie dagen was ik verkocht; de advocatuur was helemaal wat ik wilde.”

Voor de organisatie Holland Debate werd Van der Steur in zijn vrije tijd actief als showdebater en ook deed hij mee aan nationale en internationale wedstrijden. Hij won de NK en EK debatteren in respectievelijk 1991 en 1992 en werd de 16de beste spreker in de wereld tijdens de WK van 1992: indertijd een voor Nederland unieke prestatie. Van 1995, kort voor zijn afstuderen, tot 2006 werkte Van der Steur dan ook bij Nauta Dutilh, waarna hij docent Burgerlijklijk recht en Ondernemingsrechten werd aan de Universiteit van Leiden. Op 24 april 2009 richtte hij zijn eigen advocatenkantoor op: Legaltree Van der Steur. Vanwege zijn Kamerlidmaatschap moet Van der Steur dit kantoor nu weer afstoten.

Momenteel schrijft het Kamerlid een boek, getiteld: “Wijnkennis voor politici”. Gezien de ongelooflijke hoeveelheid aan werk dat hij de komende vier jaar zal krijgen, wil hij dit boek nog deze zomermaanden afronden. “Het gaat over mijn persoonlijke visie op wijn, waarin ik probeer om zo begrijpelijk mogelijk uit te leggen hoe ieder wijngebied in elkaar zit. Daarnaast bespreek ik mijn ervaringen met wijn en wijnlanden en geef ik aan welke wijn je bij welke gerechten moet drinken.”