Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

08 september 2010

Plan Trompenburg aangepast

LISSE – Een negental wijzigingen in het plan Trompenburg heeft een deel van de omwonenden grotendeels gerustgesteld. Zo wordt onder meer een mogelijke sluiproute tegengegaan en wordt ook de bouwingang verplaatst. Wethouder Bas Brekelmans (VVD) maakte dinsdag 24 augustus enkele details bekend.

De wethouder had die dag ook met de heer A. Koelewijn, vertegenwoordiger van de bewonerscommissie, gesproken en de eerste response van Koelewijn beschouwde Brekelmans als positief. ‘Om te voorkomen dat Trompenburg (de weg, JD) een sluiproute wordt, plaatsen we daar verzinkbare paaltjes. Halverwege die weg is een inham om auto’s te parkeren voor de bewoners en hiermee is een groot deel van de zorg weggenomen. We nemen deze maatregel mee in het inrichtingsplan dat nog opgesteld moet worden.’

Ook de inrichting Vuursteeglaan en Achterweg is een punt van zorg in verband met het drukke verkeer en het parkeren, zo hebben de omwonenden aangegeven. Nu al zouden er veiligheidsproblemen zijn waar het gaat om kinderen die schuin de weg naar school oversteken. Brekelmans: ‘Voor de Vuursteeglaan willen we bekijken of een mix tussen auto’s en fietsers veilig gerealiseerd kan worden.’

Het bouwverkeer wordt ook een andere kant opgeleid dan oorspronkelijk de bedoeling was, aldus de wethouder. ‘De inrit komt niet aan de Vuursteeglaan, maar aan de Heereweg, naast Romeijn. Als het in de Vuursteeglaan zou zijn, dan zouden de vrachtwagens twee jaar lang rijden, waar nu de fietsers gaan. We hebben deze wijziging in het plan nog niet besloten, maar willen dit nadrukkelijk met de ontwikkelaar Horsman bespreken.’

Een ander punt van zorg was het heien. De omwonenden hebben angst dat hun huizen aangetast worden door de trillingen. Een funderingsexpert heeft bevestigd dat deze angst gegrond kan zijn. ‘Daarom hebben we besloten dat de palen de eerste zes tot negen meter geboord worden in plaats van geheid. Daarna worden ze geheid. Het ligt niet in de bedoeling om de palen volledig te boren, want dat is veel kostbaarder. Als het niet nodig is, moet je het ook niet hoeven doen’, aldus Brekelmans.
De gemeenteraad wordt gevraagd om in september het gewijzigde bestemmingsplan Trompenburg vast te stellen.