Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

02 juli 2016

Liever geen verkeerslichten

HILLEGOM – Nieuwe rotondes op de derde fase van de N208 of toch verkeerslichten? Over deze vraag buigen de gemeenteraadsleden zich de komende week. Voor wethouder De Jong en het ambtelijk apparaat is het duidelijk: ga voor de rotonde en niet de stoplichten. Over een totale afschrijfperiode van 40 jaar, maar ook veel korter, is dat nog goedkoper ook.

De leden van de raadscommissie bogen zich woensdag 22 juni over het dilemma of de gemeente 3,8 miljoen euro moet uitgeven aan de derde fase van de vernieuwde N208. En dan komt er ook nog een vierde fase, waar de gemeente over een aantal jaren ongetwijfeld ook weer veel geld aan moet uitgeven. De meeste discussie ging over het collegevoorstel of er op de kruising Weerlaan / Pastoorslaan een rotonde moet komen, of dat daar toch verkeerslichten worden geïnstalleerd.

Commissielid Hoekstra (CDA) twijfelde of rotondes wel veiliger zijn dan verkeerslichten, maar een ambtenaar kon haar namens wethouder De Jong verzekeren dat dit zo is. 'Vooral wanneer verkeerslichten 's avonds na 23:00 uur zijn uitgeschakeld en alleen maar knipperen; dan wordt het pas echt gevaarlijk.' De breedte van de rijbaan zorgde ook voor onrust onder de politici. Want een breedte van 6.30 meter is niet veel, wanneer een bus en een vrachtwagen elkaar proberen te passeren bij een snelheid van 50 kilometer per uur.

Wat wethouder De Jong betreft, kunnen de rotondes er komen: 'De keuze voor de rotonde is mede bepaald door de inwoners. Ze zien voor een goede doorstroming voor hun woningen graag dat we verder gaan met de aanleg van rotondes.' De BBH, D66 en GroenLinks steunen de wethouder hier in, al blijven Bloeiend Hillegom en CDA nog twijfels houden. Fractievoorzitter Van Dijk (PvdA) maakte van de gelegenheid gebruik om te pleiten voor meer asfalt: voor op de fietspaden. Maar dat zit er niet in, vanwege de kabels en leidingen die onder het fietspad liggen. Als die gerepareerd moeten worden, zorgt dit voor veel extra kosten doordat dat gedeelte opnieuw geasfalteerd moet worden.


Tekst: Joep Derksen