LISSE > In het dorp staan
geluidsmeetpunten voor vliegtuiglawaai van twee verschillende
systemen. Het onafhankelijke Sensornet, maar ook het door Schiphol
opgezette NOMOS-systeem. Uit een onderzoek blijkt nu, dat de
NOMOS-meetpunten veel minder passeringen van vliegtuigen noteren, dan
het onafhankelijke systeem. De politieke partijen VVD en CDA hebben
hierover vragen gesteld aan het college.
Vorig jaar werden 2.640 klachten
ingediend door inwoners van Lisse. Met name in Poelpolder-Zuid gaat
het er hard aan toe, zo blijkt uit het meetpunt aldaar. Een groot
deel van het vliegtuiglawaai komt door de starts en landingen op de
Kaagbaan, maar ook het feit dat veel startende vliegtuigen de
zogeheten Bergi-bocht afsnijden en te laag overvliegen.
In Lisse staan drie geluidsmeetpunten
van Sensornet; in de Vivaldistraat, in de Engel en in de Ina
Boudier-Bakkerstraat. Daarnaast staat er één NOMOS-meetpunt aan de
Klipperdijk. VVD en CDA hebben de gegevens van Sensornet en NOMOS met
elkaar vergeleken, in combinatie met jaarcijfers van de
Omgevingsdienst West-Holland. De resultaten zijn schokkend. Het
blijkt, dat Sensornet veel meer vliegbewegingen (en dus lawaai)
registreert, dan NOMOS. In de periode tussen september tot en met
november van dit jaar ging dat om 13.206 vliegtuigpassages, die
gemiddeld een geluid maakten van 58,8 decibel, met maar liefst 356
vliegtuigen die meer lawaai maakten dan 80 decibel.
Maar volgens NOMOS zijn er slechts
4.793 vliegtuigen over het dorp gegaan. Bovendien heeft dat systeem
meer dan 200 vliegtuigen, die extreem veel lawaai maken, niet eens
gemeten. De politieke partijen vinden het ,,verontrustend, dat NOMOS
aanzienlijk minder laagvliegers rapporteert dan Sensornet. Bovendien
registreert NOMOS ook boven 70 dB(A) aanzienlijk minder
vliegtuigpassages dan Sensornet.'' Het college van burgemeester en
wethouders moet binnen enkele weken een reactie geven.
Joep Derksen
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home