Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 november 2019

Kosten afval stijgen met bijna 35% voor eenpersoonshuishoudens


KAAG EN BRAASSEM – De vaste tarieven voor de afvalstoffenheffing gaan met bijna 35% omhoog in de gemeente Kaag en Braassem. Dit jaar betalen de alleenstaanden nog 138 euro en in 2020 stijgt dat naar 186 euro. Meerpersoonshuishoudens moeten ook dieper in de portemonnee graaien; dat tarief stijgt volgend jaar met ruim 6% naar 223 euro.

Deze verhoging is volgens wethouder Yvonne Peters nodig, om de hogere tarieven van de Rijksoverheid en Cyclus op te vangen. Bovendien past de sterke stijging voor de eenpersoonshuishoudens de wens van de gemeenteraad om alle huishoudens hetzelfde vaste bedrag aan afvalstoffenheffing te laten betalen. Peters wil die tarieven al in 2021 helemaal gelijk trekken.

Het lijkt vreemd; de inwoners van Kaag en Braassem hebben het afgelopen jaar veel beter hun afval gescheiden en zijn daardoor in hun gebruik gezakt naar 103 kilo restafval per persoon. In 2016 was dat nog 204 kilo per persoon. Hierdoor presteert de gemeente veel beter, dan in de gemeenten waar geen diftar is ingevoerd. Maar doordat er meer gft en plastic afval wordt ingezameld, stijgen de ophaalkosten hiervoor. En omdat de rijksoverheid de verbrandingsbelasting bijna verdrievoudigd heeft, stijgen ook de kosten voor de verwerking van het restafval. ,,Maar als we het diftarsysteem niet hadden gehad, was het voor de inwoners nog veel duurder geworden’’, geeft Peters aan.

De ‘variabele tarieven’, het bedrag dat inwoners moeten betalen per keer dat ze een container met restafval laten legen of een afvalzak in een ondergrondse container gooien, blijven het komende jaar hetzelfde. Maar ook dat kan na 2020 veranderen. Het ophalen van afval moet binnen vijf jaar een ‘kostendekkend systeem’ zijn en volgend jaar worden maar 79% van alle kosten gedekt. Om dat percentage naar 100% te krijgen, moeten óf de tarieven nog verder omhoog óf de kosten moeten omlaag.

Maar voor het komende jaar blijven de stijgende kosten ‘beperkt’ tot de vaste tarieven. Peters over de enorme stijging van de tarieven voor eenpersoonshuishoudens: ,,Als we dit jaar waren overgegaan op één tarief voor iedereen, was dat tarief 212 euro worden. We hebben er voor gekozen, om niet in één keer het tarief voor iedereen gelijkt te maken. Het is al een grote stap om naar 186 euro te gaan. We stellen voor om het in twee stappen te doen om het leed te verzachten.’’ Binnenkort bepaalt de gemeenteraad of dit voorstel voor de tarievenverhogingen van het college van burgemeester en wethouders ook daadwerkelijk wordt ingevoerd.