Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft ruim anderhalf miljoen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 21.400, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: joepderksen@live.com. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

08 maart 2016

Gastvrijheid, kwaliteit en fun als winkellokkers

JOEP DERKSEN

NOORDWIJK – De detailhandelzaken vechten om te overleven. Hierover liet de door de gemeente ingestelde retailmanager Rene Hendriks donderdag 3 maart geen misverstand over bestaan. Hij informeerde de leden van de raadscommissie over zijn activiteiten en wat er de komende jaren nog meer gedaan wordt om het leven van de winkeliers aangenamer te maken.

Want op dit moment is de aantrekkingskracht van Noordwijk als winkel- en shoppingcentrum tanende. Er moeten in Noordwijk-Binnen en Noordwijk-Zee dus weer 'levendige en leuke' winkelcentra komen. Waarbij Noordwijk-Binnen zich met name kan onderscheiden met voedselgerelateerde winkels. Er mogen geen losse winkels meer bijkomen aan de Koningin Wilhelmina Boulevard of het Vuurtorenplein, omdat die volgens de retailmanager toch geen succesvolle kans van slagen hebben.

In Noordwijk-Zee moet de focus zijn op 'gastvrijheid, kwaliteit en fun'. Bovendien zou het goed zijn als de huidige winkelhoofdstraat gecombineerd wordt met winkels op de huidige Grent. 'Want dan creëer je een natuurlijk looprondje tijdens het winkelen', zo stelde Hendriks. En waarom zouden kledinguitzoekende klanten niet ondertussen mogen genieten van een wijntje, aangeboden door de eigenaresse van de kledingzaak? Ook kunnen horeca-ondernemers andere producten dan alleen wijn en spijzen aanbieden aan hun gasten, zo opperde Hendriks. Alle ondernemers moeten met elkaar samenwerken, zo was zijn conclusie.


En nieuwe initiatieven moeten worden opgezet om meer toeristen en winkelend publiek te lokken. Het aantal parkeerplaatsen moet verhoogd worden en 'rotte plekken' als leegstaande winkels moeten versluierd worden met bestickerde ramen of pop-up winkels. Maar het organiseren van 'Mannendagen', een springkussenfestival of een strandrace met boodschappenwagentjes moet ook hele hordes mensen naar Noordwijk trekken. De Noordwijkers zelf moeten gestimuleerd worden om weer in het eigen dorp te gaan winkelen. Hierbij wordt het initiatief van het tankstation Peut gevolgd; er wordt een 'shop-, spaar- en schenkprogramma' opgezet. Zo kunnen de Noordwijkse consumenten munten sparen voor de lokale verenigingen en goede doelen naar hun keuze. Bezoekers van buiten moeten een 'Noordwijk Visitor Pass; krijgen met allerlei voordelen om te gebruiken in winkels en horeca.