JOEP DERKSEN
NOORDWIJK – De
detailhandelzaken vechten om te overleven. Hierover liet de door de
gemeente ingestelde retailmanager Rene Hendriks donderdag 3 maart
geen misverstand over bestaan. Hij informeerde de leden van de
raadscommissie over zijn activiteiten en wat er de komende jaren nog
meer gedaan wordt om het leven van de winkeliers aangenamer te maken.
Want op dit moment is de
aantrekkingskracht van Noordwijk als winkel- en shoppingcentrum
tanende. Er moeten in Noordwijk-Binnen en Noordwijk-Zee dus weer
'levendige en leuke' winkelcentra komen. Waarbij Noordwijk-Binnen
zich met name kan onderscheiden met voedselgerelateerde winkels. Er
mogen geen losse winkels meer bijkomen aan de Koningin Wilhelmina
Boulevard of het Vuurtorenplein, omdat die volgens de retailmanager
toch geen succesvolle kans van slagen hebben.
In Noordwijk-Zee moet de
focus zijn op 'gastvrijheid, kwaliteit en fun'. Bovendien zou het
goed zijn als de huidige winkelhoofdstraat gecombineerd wordt met
winkels op de huidige Grent. 'Want dan creëer je een natuurlijk
looprondje tijdens het winkelen', zo stelde Hendriks. En waarom
zouden kledinguitzoekende klanten niet ondertussen mogen genieten van
een wijntje, aangeboden door de eigenaresse van de kledingzaak? Ook
kunnen horeca-ondernemers andere producten dan alleen wijn en spijzen
aanbieden aan hun gasten, zo opperde Hendriks. Alle ondernemers
moeten met elkaar samenwerken, zo was zijn conclusie.
En nieuwe initiatieven
moeten worden opgezet om meer toeristen en winkelend publiek te
lokken. Het aantal parkeerplaatsen moet verhoogd worden en 'rotte
plekken' als leegstaande winkels moeten versluierd worden met
bestickerde ramen of pop-up winkels. Maar het organiseren van
'Mannendagen', een springkussenfestival of een strandrace met
boodschappenwagentjes moet ook hele hordes mensen naar Noordwijk
trekken. De Noordwijkers zelf moeten gestimuleerd worden om weer in
het eigen dorp te gaan winkelen. Hierbij wordt het initiatief van het
tankstation Peut gevolgd; er wordt een 'shop-, spaar- en
schenkprogramma' opgezet. Zo kunnen de Noordwijkse consumenten munten
sparen voor de lokale verenigingen en goede doelen naar hun keuze.
Bezoekers van buiten moeten een 'Noordwijk Visitor Pass; krijgen met
allerlei voordelen om te gebruiken in winkels en horeca.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home