Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 februari 2017

Aanpak dyslexie onder de loep

KAAG EN BRAASSEM > Volgens sommige hoogleraren ligt dyslexie en dyscalculie niet aan de kinderen, die het hebben, maar is dat het gevolg van slecht onderwijs. Op sommige scholen in Nederland zou zelfs 30% van de kinderen het predicaat 'dyslectisch' opgespeld hebben gekregen.

Deze kinderen worden ondersteund in het leren lezen, onder meer door hen meer tijd te geven om zich door de teksten heen te worstelen. Maar vaak leidt dat er toe, dat ze juist minder gaan lezen. Kinderen met dyslexie moeten juist veel meer lezen, zo is de gedachtegang van de hoogleraren. Burgemeester Marina van der Velde reageert op de vraag of deze visie leidt tot het heroverwegen van het gemeentelijke subsidiebeleid om dyslexie tegen te gaan.


Ze stelt hierover: ,,Het is nog te vroeg om tot de conclusie te komen, dat het subsidiebeleid moet worden aangepast. Het is wel een zorg dat er zoveel kinderen zijn die het predicaat 'dyslectisch' opgespeld krijgen. Als hiervoor een oorzaak ligt bij de onderwijs, gaan we daar serieus een gesprek over aan.'' De burgemeester voegt hier wel aan toe: ,,Ik vond het opvallend, dat het (ontstaan van dyslexie, red.) aan het onderwijs wordt geweten. Maar leg het ook bij de ouders neer. Zij moeten meer voorlezen en meer spelletjes doen met de kinderen.''