KAAG
EN BRAASSEM > Volgens sommige hoogleraren ligt dyslexie en
dyscalculie niet aan de kinderen, die het hebben, maar is dat het
gevolg van slecht onderwijs. Op sommige scholen in Nederland zou
zelfs 30% van de kinderen het predicaat 'dyslectisch' opgespeld
hebben gekregen.
Deze
kinderen worden ondersteund in het leren lezen, onder meer door hen
meer tijd te geven om zich door de teksten heen te worstelen. Maar
vaak leidt dat er toe, dat ze juist minder gaan lezen. Kinderen met
dyslexie moeten juist veel meer lezen, zo is de gedachtegang van de
hoogleraren. Burgemeester Marina van der Velde reageert op de vraag
of deze visie leidt tot het heroverwegen van het gemeentelijke
subsidiebeleid om dyslexie tegen te gaan.
Ze
stelt hierover: ,,Het is nog te vroeg om tot de conclusie te komen,
dat het subsidiebeleid moet worden aangepast. Het
is wel een zorg dat er zoveel kinderen zijn die het predicaat
'dyslectisch' opgespeld krijgen. Als hiervoor een oorzaak ligt bij de
onderwijs, gaan we daar serieus een gesprek over aan.'' De
burgemeester voegt hier wel aan toe: ,,Ik vond het opvallend, dat het
(ontstaan van dyslexie, red.) aan het onderwijs wordt geweten. Maar
leg het ook bij de ouders neer. Zij moeten meer voorlezen en meer
spelletjes doen met de kinderen.''
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home