Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

12 februari 2017

Aanvraag oplaadpalen wordt eenvoudiger

NOORDWIJK > De gemeenteraad heeft besloten, dat de gemeente geen laadfaciliteiten voor elektrische fietsen gaat aanbieden. Dat kan alleen gebeuren, als deze in laadpalen in bewaakte fietsenstallingen komen. Wel ziet de gemeente graag meer elektrische laadpalen voor auto's komen.

Bij de gemeente is in de afgelopen anderhalf jaar bijna honderd keer navraag gedaan, of een laadpaal in de openbare ruimte geplaatst kan worden. Op dit moment zijn er maar twee openbare laadpalen in heel Noordwijk en dan wel aan de Langevelderslag. Om zo snel mogelijk nieuwe laadpalen te krijgen, zou volgens het college van burgemeester en wethouders het 'open marktmodel' het beste zijn. Hierbij verleent de gemeente toestemming aan professionele marktpartijen om laadpalen te plaatsen op aanvraag van een e-rijder (eigenaar/gebruiker van een elektrische auto). Die laadpalen worden dan geplaatst en beheerd door een marktpartij. In gebieden waar betaald parkeren geldt, moet het reguliere parkeertarief worden betaald.

Het college weigert, om openbare laadfaciliteiten voor elektrische fietsen aan te bieden in de openbare ruimte. Als redenen worden hiervoor genoemd dat ,,moderne elektrische fietsen een dusdanig grote actieradius hebben, dat openbare laadpalen niet meer nodig zijn. Horeca-ondernemers en bewaakte fietsenstallingen kunnen wel oplaadpunten aanbieden.''

Fractievoorzitter Koen van Asten (D66) bekritiseerde wethouder Fles, dat dit voorstel ruim een jaar op zich heeft laten wachten. En zijn collega Theo Alkemade (CDA) riep op, dat deze laadpaalplekken niet ten koste moeten gaan van parkeerplaatsen voor benzine-, gas- en dieselauto's. Maar die wens lijkt niet in vervulling te gaan. De wethouder liet weten, dat elektrische auto's bijdragen aan een schonere lucht. En daarvoor in de plaats kan het noodzakelijk zijn, dat deze auto's voorrang krijgen in het parkeerbeleid. Hierop liet Alkemade weten, dat hij binnenkort een voorstel indient om honderd elektrische laadpalen te laten plaatsen aan de rand van de gemeente. Dan kunnen alle bezoekers met een elektrische auto hun vehikel daar plaatsen, om vervolgens met de pendelbus naar Noordwijk-Zee gebracht te worden. Hierop grapte burgemeester Jan Rijpstra: ,,Als ze de pendelbus elektrisch maken, is het helemaal mooi.'' Fles zegde toe, te onderzoeken of een maatregel kan worden ingevoerd, waarbij de oplaadparkeerplaatsen alleen gebruikt mogen worden tijdens de laadperiode en maximaal een half uur daarna. De uitkomst hiervan zal ze binnen een jaar aan de gemeenteraad laten weten.


Joep Derksen