NOORDWIJK
> De gemeenteraad heeft besloten, dat de gemeente geen
laadfaciliteiten voor elektrische fietsen gaat aanbieden. Dat kan
alleen gebeuren, als deze in laadpalen in bewaakte fietsenstallingen
komen. Wel ziet de gemeente graag meer elektrische laadpalen voor
auto's komen.
Bij
de gemeente is in de afgelopen anderhalf jaar bijna honderd keer
navraag gedaan, of een laadpaal in de openbare ruimte geplaatst kan
worden. Op dit moment zijn er maar twee openbare laadpalen in heel
Noordwijk en dan wel aan de Langevelderslag. Om zo snel mogelijk
nieuwe laadpalen te krijgen, zou volgens het college van burgemeester
en wethouders het 'open marktmodel' het beste zijn. Hierbij verleent
de gemeente toestemming aan professionele marktpartijen om laadpalen
te plaatsen op aanvraag van een e-rijder (eigenaar/gebruiker van een
elektrische auto). Die laadpalen worden dan geplaatst en beheerd door
een marktpartij. In gebieden waar betaald parkeren geldt, moet het
reguliere parkeertarief worden betaald.
Het
college weigert, om openbare laadfaciliteiten voor elektrische
fietsen aan te bieden in de openbare ruimte. Als redenen worden
hiervoor genoemd dat ,,moderne
elektrische fietsen een dusdanig grote actieradius hebben, dat
openbare laadpalen niet meer nodig zijn. Horeca-ondernemers en
bewaakte fietsenstallingen kunnen wel oplaadpunten aanbieden.''
Fractievoorzitter
Koen van Asten (D66) bekritiseerde wethouder
Fles, dat dit voorstel ruim een jaar op zich heeft laten wachten. En
zijn collega Theo Alkemade (CDA) riep op, dat deze laadpaalplekken
niet ten koste moeten gaan van parkeerplaatsen voor benzine-, gas- en
dieselauto's. Maar die wens lijkt niet in vervulling te gaan. De
wethouder liet weten, dat elektrische auto's bijdragen aan een
schonere lucht. En daarvoor in de plaats kan het noodzakelijk zijn,
dat deze auto's voorrang krijgen in het parkeerbeleid. Hierop liet
Alkemade weten, dat hij binnenkort een voorstel indient om honderd
elektrische laadpalen te laten plaatsen aan de rand van de gemeente.
Dan kunnen alle bezoekers met een elektrische auto hun vehikel daar
plaatsen, om vervolgens met de pendelbus naar Noordwijk-Zee gebracht
te worden. Hierop grapte burgemeester Jan Rijpstra: ,,Als ze de
pendelbus elektrisch maken, is het helemaal mooi.'' Fles zegde toe,
te onderzoeken of een maatregel kan worden ingevoerd, waarbij de
oplaadparkeerplaatsen alleen gebruikt mogen worden tijdens de
laadperiode en maximaal een half uur daarna. De uitkomst hiervan zal
ze binnen een jaar aan de gemeenteraad laten weten.
Joep
Derksen
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home