LISSE – Stijf van de
stress lopen veel bewoners van het Havengebouw rond door de flat.
Ruiten beginnen spontaan te barsten, sloten werken niet en mensen
durven hun auto niet in de parkeergarage te stallen, vanwege
aanrijdingsangst bij het uitrijden. Na hevige regenbuien staan de
vloeren van de opslagplaatsen in de kelder blank. Jan Luijk en Gerrie
van Oossanen luiden de bel, maar vinden dat ze geen gehoor krijgen
bij de verhuurder Woningbouwcorporatie Stek.
Door Joep Derksen
Bij aankomst voor het
interview blijkt al: de gemeenschappelijke voordeur is met geen
mogelijkheid open te krijgen en ook sluit deze zichzelf niet
automatisch. Dat is geen prettig veiligheidsgevoel. Van Oossanen en
Luijk geven een rondleiding door het Havengebouw en tonen de
gebarsten ramen, te kleine wastafeltjes en onhandig tegen elkaar
slaande deuren. Van Oossanen: ,,Mijn balkondeur kan niet op slot,
tegels zijn beschadigd en als ik mijn berging in wil, moet ik met
grof geweld tegen de deur schoppen om deze open te krijgen.''
In de parkeergarage lopen
twee medebewoners. Zij tonen spontaan hun berging, waar enorme
waterschade te zien is. Deze werd veroorzaakt, doordat het
afvoerrooster onderaan de steile trap naar de garage toe te smal is.
Enkele buren hebben waterschade aan hun spullen opgelopen, zoals
fotoalbums met grote emotionele waarde. Ook de parkeergarage met een
kamikaze-uitgang is een bron van ergernis. Wie daar met de auto
uitrijdt, loopt iedere keer het risico om een passerende fietser vol
in de flank te raken. ,,Het is wachten op de eerste ongelukken'',
waarschuwt Luijk. Hij maakt zich hard voor zijn medebewoners: ,,Veel
van deze mensen zijn kwetsbaar en ze durven hun mond niet open te
doen. Wij doen het wel en we willen dat Stek naar ons luistert! Als
bewoner loop je door al die defecten half overspannen rond.'' Luijk
besluit: ,,Stek moet onmiddellijk er voor zorgen, dat alle gebreken
verholpen worden. We worden als debielen behandeld, terwijl er zoveel
mis is. Stek is opgericht om de sociaal zwakkeren te helpen aan een
woning; snap eens hoe je met mensen om gaat!''
In
een reactie laat Emile Linotte, Manager Vastgoed, weten dat een groot
deel van de klachten (bijna) is opgelost. Hij geeft toe: ,,Er
zijn sinds de oplevering een aantal opstartproblemen in het
Havengebouw ,die vervelend zijn voor de bewoners. De veiligheid van
bewoners is echter niet in het geding. Voor het nieuwe glas wachten
we op de aflevering ervan inweek 37.''
Stek heeft de bewoners
vorige maand gevraagd om klachten over bouwmissers te melden. Elf
bewoners hebben hier gebruik van gemaakt. Linotte: ,Er waren een
aantal 'opleverpunten', maar we hebben een bewuste afweging gemaakt
om de overdracht door te laten gaan. Het gebouw was veilig, goed
bewoonbaar en de geconstateerde punten waren in een relatief kort
tijdsbestek te herstellen. Het beeld dat wordt geschetst van een
onveilige situatie is niet waar.
Linotte begrijpt de
irritatie bij de bewoners over de lekkages. ,,De wateroverlast heeft
kortsluiting veroorzaakt waardoor zowel de lift als de intercom
ontregelt is geraakt. De problemen met de intercom en dus het vanuit
de woning openen van de entreedeur zijn opgelost.'' De te kleine
wastafeltjes vindt Linotte ,,geen gebrek, maar een comfortissue. Er
zijn waarschijnlijk kleinere wasbakken toegepast om aan de
toegankelijkheidseisen van Woonkeur te voldoen. We gaan op zoek naar
een oplossing hiervoor.''
De parkeergarage met een
kamikaze-uitgang is iets waar Stek mee aan de slag is gegaan. De
uitrit voldoet volgens de ontwikkelaar en de gemeente aan de
wettelijke eisen voor een stallingsgarage. Maar Stekt vindt de
aansluiting van de hellingbaan op de weg, in combinatie met het vele
fietsverkeer richting Fioretti, ,,risicovol''. Daarom pleit Stek voor
,,structurele maatregelen, bijvoorbeeld door het verlagen van de
muurtjes of het gebruik van spiegels.'' Het stijgingspercentage van
de hellingbaan voldoet volgens Linotte wel aan de normen.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home