Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

07 september 2017

Bewoners Havengebouw voelen zich niet veilig


LISSE – Stijf van de stress lopen veel bewoners van het Havengebouw rond door de flat. Ruiten beginnen spontaan te barsten, sloten werken niet en mensen durven hun auto niet in de parkeergarage te stallen, vanwege aanrijdingsangst bij het uitrijden. Na hevige regenbuien staan de vloeren van de opslagplaatsen in de kelder blank. Jan Luijk en Gerrie van Oossanen luiden de bel, maar vinden dat ze geen gehoor krijgen bij de verhuurder Woningbouwcorporatie Stek.

Door Joep Derksen

Bij aankomst voor het interview blijkt al: de gemeenschappelijke voordeur is met geen mogelijkheid open te krijgen en ook sluit deze zichzelf niet automatisch. Dat is geen prettig veiligheidsgevoel. Van Oossanen en Luijk geven een rondleiding door het Havengebouw en tonen de gebarsten ramen, te kleine wastafeltjes en onhandig tegen elkaar slaande deuren. Van Oossanen: ,,Mijn balkondeur kan niet op slot, tegels zijn beschadigd en als ik mijn berging in wil, moet ik met grof geweld tegen de deur schoppen om deze open te krijgen.''

In de parkeergarage lopen twee medebewoners. Zij tonen spontaan hun berging, waar enorme waterschade te zien is. Deze werd veroorzaakt, doordat het afvoerrooster onderaan de steile trap naar de garage toe te smal is. Enkele buren hebben waterschade aan hun spullen opgelopen, zoals fotoalbums met grote emotionele waarde. Ook de parkeergarage met een kamikaze-uitgang is een bron van ergernis. Wie daar met de auto uitrijdt, loopt iedere keer het risico om een passerende fietser vol in de flank te raken. ,,Het is wachten op de eerste ongelukken'', waarschuwt Luijk. Hij maakt zich hard voor zijn medebewoners: ,,Veel van deze mensen zijn kwetsbaar en ze durven hun mond niet open te doen. Wij doen het wel en we willen dat Stek naar ons luistert! Als bewoner loop je door al die defecten half overspannen rond.'' Luijk besluit: ,,Stek moet onmiddellijk er voor zorgen, dat alle gebreken verholpen worden. We worden als debielen behandeld, terwijl er zoveel mis is. Stek is opgericht om de sociaal zwakkeren te helpen aan een woning; snap eens hoe je met mensen om gaat!''


In een reactie laat Emile Linotte, Manager Vastgoed, weten dat een groot deel van de klachten (bijna) is opgelost. Hij geeft toe: ,,Er zijn sinds de oplevering een aantal opstartproblemen in het Havengebouw ,die vervelend zijn voor de bewoners. De veiligheid van bewoners is echter niet in het geding. Voor het nieuwe glas wachten we op de aflevering ervan inweek 37.''

Stek heeft de bewoners vorige maand gevraagd om klachten over bouwmissers te melden. Elf bewoners hebben hier gebruik van gemaakt. Linotte: ,Er waren een aantal 'opleverpunten', maar we hebben een bewuste afweging gemaakt om de overdracht door te laten gaan. Het gebouw was veilig, goed bewoonbaar en de geconstateerde punten waren in een relatief kort tijdsbestek te herstellen. Het beeld dat wordt geschetst van een onveilige situatie is niet waar.

Linotte begrijpt de irritatie bij de bewoners over de lekkages. ,,De wateroverlast heeft kortsluiting veroorzaakt waardoor zowel de lift als de intercom ontregelt is geraakt. De problemen met de intercom en dus het vanuit de woning openen van de entreedeur zijn opgelost.'' De te kleine wastafeltjes vindt Linotte ,,geen gebrek, maar een comfortissue. Er zijn waarschijnlijk kleinere wasbakken toegepast om aan de toegankelijkheidseisen van Woonkeur te voldoen. We gaan op zoek naar een oplossing hiervoor.''


De parkeergarage met een kamikaze-uitgang is iets waar Stek mee aan de slag is gegaan. De uitrit voldoet volgens de ontwikkelaar en de gemeente aan de wettelijke eisen voor een stallingsgarage. Maar Stekt vindt de aansluiting van de hellingbaan op de weg, in combinatie met het vele fietsverkeer richting Fioretti, ,,risicovol''. Daarom pleit Stek voor ,,structurele maatregelen, bijvoorbeeld door het verlagen van de muurtjes of het gebruik van spiegels.'' Het stijgingspercentage van de hellingbaan voldoet volgens Linotte wel aan de normen.