Angst voor tweede Kaagbaan
OEGSTGEEST – De politieke partijen maken zich ernstig zorgen over de komst van een tweede Kaagbaan op Schiphol. Hoewel het vliegverkeer door de coronacrisis drastisch is afgenomen, gaan de plannen voor deze extra start- en landingsbaan achter de schermen gewoon door.
De gemeenteraad schaarde zich unaniem achter een motie van
raadslid Menno Welling (PrO) over het indienen van een zienswijze voor het
ontwerp-Voorkeursbesluit Luchtruimherziening. In dat voorstel wordt gesproken
over het gebruik maken van hogere aanvliegroutes en glijvluchten. En dat
vliegtuigen hun vluchten moeten gaan concentreren op een beperkter aantal
routes. Welling: ,,Onder deze routes zal daardoor de geluidsoverlast toenemen. Met
de reële mogelijkheid van een tweede Kaagbaan is de kans bijzonder groot, dat
één van de routes boven Oegstgeest en Leiden zal liggen.’’ Hij vervolgde: ,,De
geluidshinder voor Oegstgeest zal met meer dan 70% toenemen door de aanleg van
de Tweede Kaagbaan. Het heeft ook gevolgen voor de stikstofuitstoot, met alle
gevolgen voor de gemeentelijke bouwplannen.’’
Het college van burgemeester en wethouders moet nu steun
zoeken bij andere gemeenten om deze kritiek richting de het overlegorgaan Bestuurlijke
Regie Schiphol (BRS) te brengen. Wethouder
Peter Glasbeek beloofde dit te doen: ,,Ik deel de zorgen. Met de gemeenten in
de sector Zuid-West in de Duin- en Bollenstreek en Leidse regio trekken we
gezamenlijk op om in de BRS eenzelfde zienswijze te krijgen. We kijken of we
steun krijgen in de rest van de BRS. Als dat niet het geval is, dienen we deze
motie als separate zienswijze in.’’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home